دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9429

نتایج رفتارشناسی پژوهشگران نشان می‌دهد كه هدیه دادن گل به خصوص به هنگام عیادت از بیماران، بیش از هر چیز دیگری موجب شادی و تغییر روحیه آنان می‌شود.

عادت كرده‌ایم برای عیادت بیماران فقط كمپوت، آب میوه یا میوه ببریم ولی می‌توان برای عیادت بیمار فقط به آن لحظه فكر نكرد.

براساس مطالعه پژوهشگران دانشگاه راجرز"‪ "Rogers university‬درنیوجرسی آمریكا، خریدن گل و نگاه كردن به آن، موجب برانگیخته شدن احساس شادی و آرامش، طراوت، مثبت اندیشی و دوری از غم و اندوه می‌شود.

پروفسور"جنت هاویلند جونز" روان شناس از دانشگاه راجرز می‌گوید نكته جالب توجه درباره نقش گل در سلامت روحی و روانی افراد آن است كه فرد با تماشا كردن به گل و لذت بردن از طراوت، رنگ و عطر زیبای آن، می‌تواند حالت روحی نامتعادل خود را تغییر دهد و به حالت طبیعی بازگردد.

در واقع گل عاملی برای تعدیل رفتار در طول شبانه روز بوده و هر بار نگاه كردن به آن عاملی برای ایحاد اتصال عصبی مثبت در مغز است.


** رابطه میان هدیه دادن گل به بیماران و بهبود آنان:
محققان دانشگاه راجرز با مطالعاتی كه انجام داده‌اند موفق شدند رابطه میان هدیه دادن گل به بیماران و نقش آن در بهبود و سلامت آنان را كشف كنند. این پژوهشگران می‌گویند:
گل و گیاه حتی شاخه‌ای گل به سرعت می‌تواند روحیه بیمار را تغییر دهد و او را شاد و هیجان‌زده كند. نشانه آن هم لبخند بیمار است و این نشانه بروز یك تغییر در روحیه اوست.

نگاه كردن گل تاثیری طولانی روی حالت روانی بیمار گذاشته و رفتار او را به سرعت دگرگون می‌كند به طوری كه افرادی كه در پیرامون شان گل و گیاه وجود دارد، دو تا چهار برابر آرام تر، مهربان تر و شادتر از دیگران ارزیابی شده‌اند و می‌توانند این حس را با رفتار مثبت خود به دیگران نیز منتقل كنند.

بنابراین، پژوهشگران توصیه می‌كنند كه همواره یك شاخه گل یا یك گلدان كوچك گل در معرض دید بیمارتان قرار دهید.

گل و گیاه باعث حس نگرش مثبت به زندگی، شادی و رضایت، صمیمیت و آرامش در بیمار می‌شود.


** گلی كه هدیه می‌دهیم چه رنگی و چه نوع باشد؟
گل‌هایی با رنگ ملایم مانند صورتی، سفید و بنفش، بیمار را به سوی احساسات آرام سوق می‌دهد.

گل‌هایی با رنگ گرم و تند مانند قرمز، زرد و نارنجی، بیمار را به سوی هیجان و سرزندگی پیش می‌برد.

در همین حال مراقب نوع گلی كه برای بیمار انتخاب می‌كنید باشید و اینكه در چه فصلی به عیادت بیمار می‌روید.

فصل بهار فصلی است كه در آن بسیاری از گل‌ها گرده‌افشانی می‌كنند و مواد حساسیت زا را در فضا پخش می‌كنند كه می‌تواند برای برخی از بیماران حساسیت ایجاد كند به ویژه اینكه اگر بیمار مورد نظر شما به دلیل بیماری تنفسی و ریوی در بیمارستان بستری شده باشد.

گل‌ها و گیاهانی كه بو و عطر زیادی دارند و یا گرده افشانی می‌كنند برای بیماران بستری در این بخش‌های مشكل ساز است.


** تاثیر روحی، روانی هدیه دادن گل بر سلامت بیماران:
پژوهشگران با بررسی واكنش‌های بیماران به هنگام هدیه گرفتن گل، دریافتند هنگامی كه به فردی یك شاخه یا دسته گل و یا یك گلدان گل هدیه می دهید، یكی از این سه واكنش را از وی مشاهده خواهید كرد:
"لبخند حاكی از ادب، احترام و تشكر" ، " لبخند حاكی از دوستی و صمیمیت با شما" و یا " لبخند حاكی از هیجان همراه با واكنش كلامی خاص" علاوه بر گل خیلی از هدیه‌ها هستند كه می‌توانند سال‌ها برای بیمار باقی بمانند و خاطره عیادت شما را در آن روزها در ذهنش زنده نگه دارد.

خرید كتابی خوب و جالب برای گذراندن ساعات طولانی و سخت بیمارستان نیز می‌تواند جایگزین‌های مناسبی برای عیادت بیماران باشد كه به ذوق و سلیقه شما بستگی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha