دبیر ششمین كنگره انجمن ارتودونتیست‌های ایران گفت عادت‌های بد دهانی از جمله مكیدن انگشت در كودكان منجر به تغییر شكل فك و اختلال در رشد فك و صورت كودك می‌شود.

دكتر "عبدالرحیم شوكت بخش" متخصص ارتودنسی در آستانه برگزاری ششمین كنگره انجمن ارتودونتیست‌های ایران در گفت‌وگو با  ایرنا افزود والدین نسبت به عادت مكیدن انگشت كودكان خود هشیار باشند و نسبت به درمان به موقع كودك اقدام نمایند.

وی گفت عادت مكیدن انگشت در سنین دو تا سه سالگی طبیعی است اما ادامه یافتن آن در سنین هفت و هشت سالگی مشكل ساز است و منجر به تغییر شكل و اشكالات رشدی در فك‌های كودك می‌شود.

دكتر شوكت بخش با بیان اینكه عادت مكیدن انگشت علل مختلفی می‌تواند داشته باشد گفت از جمله آنها استفاده طولانی مدت از پستانك، مشكلات روحی و تحت فشار و استرس بودن كودك و همچنین درگیری كودك با خواهر و برادر و در نتیجه بیقراری كودك است.

وی گفت والدین باید این مشكل كودك را جدی بگیرند و كودك خود را یك دندانپزشك نشان دهند و یا اینكه با مشاوره گرفتن از یك متخصص ارتودنسی وضعیت فك‌های كودك را مورد بررسی قرار دهند.

دكتر شوكت بخش با اشاره به اینكه بسیاری از مشكلات و ناهنجاری‌های فك و صورت در كودكان در دختران تا سنین زیر ‪ ۱۲‬سال و در پسران تا زیر ‪ ۱۴‬سالگی به راحتی قابل درمان است گفت تداوم یافتن این مشكلات تا بعد از این سنین مستلزم استفاده از روش‌های ارتودنسی همراه با جراحی‌های پیچیده‌تر و در عین حال صرف وقت و هزینه بیشتری است.

هر گونه مشكل و ناهنجاری مرتبط با فك‌ها از جمله رشد نابه جای فك ها، عقب ماندن چانه، جلو بودن فك بالا یا پایین در سنین بالا، مشكلاتی بوده‌اند كه با انجام یك سری اقدامات درمانی مناسب و ساده در سنین كودكی قابل درمان هستند.

دكتر شوكت بخش افزود رفع اینگونه مشكلات بعد از دوران كودكی نیاز به علم و دانش تخصصی ارتونسی دارد و برای درمان باید به یك متخصص ارتودنسی مراجعه كرد.

این متخصص ارتودنسی یادآور شد برخی از كودكان به عادت‌هایی همچون خوردن ناخن، مكیدن انگشت، گذاشتن خودكار لای دندان‌ها و گاز گرفتن لب‌ها و یا تنفس دهانی عادت دارند كه هر كدام از اینها در تغییر شكل و یا مشكلات رشدی در فك و صورت كودك موثر است.

وی گفت توصیه ما این است كه با مشاهده اینگونه عادت‌ها در كودكان حتما برای پیشگیری از درمان‌های پیچیده و جراحی‌های فك و صورت و جراحی‌های پلاستیك اقدام به درمان كنند.

ششمین كنگره بین‌المللی انجمن ارتودونتیست‌های ایران ‪ ۱۰‬تا‪ ۱۲‬بهمن ماه با حضور متخصصان داخل و خارج كشور در تالار امام علی(ع) دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha