پزشکان معتقدند كه چنانچه مقدار مایعات دفع شده از بدن بیشتر از مایعات جذب شده آن باشد باعث از بین رفتن کارکرد کلیه در بدن می شود.

دکتر رباب مقصودی، متخصص اورولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در صورتی که تعداد دفعات ادرار طی روز از پنج تا هفت بار بیشتر شود فرد اصطلاحا دچار تکرر ادرار شده است که این مساله یکی از نشانه های بیماری کلیه به شمار می آید.

وی در ادامه در خصوص دلایل ایجاد تکرر ادرار گفت: دیابت، پرنوشی، تحریک شدن کلیه در اثر سرما و از همه مهمتر سن وجنس از دلایل تکرر ادرار است همچنین در خانم ها به دلیل نزدیک بودن ناحیه تناسلی به ناحیه مقعد احتمال عفونت در آن بیشتر از مردها است.

دکتر مقصودی با اشاره به اینکه تنظیم و تعادل بین مایعات و الکترولیت ها و مواد معدنی که برای حیات سلولی ضروری است از کارکردهای کلیه به شمار می آید، افزود: کارکرد مناسب کلیه باعث گردش خون متعادل می شود و در مواردی که دفع مایعات بیشتر از جذب مایعات باشد، فشار خون پایین آمده و میزان خون دریافتی کلیه برای تنظیم الکترولیت ها کاهش پیدا کرده و به دنبال آن خون رسانی به سلول های کلیه کاهش می یابد و در نهایت سلول ها از بین می‌روند و کارکرد کلیه نیز مختل می شود که این موضوع می‌تواند به صورت دائم یا موقت ادامه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در هر دو حالت بیمار باید برای درمان مشکل خود به پزشک مراجعه کند، افزود: هرگونه علائم مثل سوزش، تکرر ادرار و تغییر رنگ در ادرار که باعث اختلال در ادرار شود حتما باید جدی گرفته شده و به پزشک متخصص مراجعه شود چرا که عدم درمان به موقع این گونه اختلالات باعث حاد شدن مشکل بیمار و نیاز وی به ایجاد دیالیز و پیوند کلیه می باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha