دو دانشمند آمریکایی در تحقیقات موفق شدند ارتباط میان ابتلا به دیابت نوع دو در سنین بزرگسالی و پیری و حضور ترکیبات ارگانیکی سمی را کشف کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دو محقق دانشگاه کمبریج در ماساچوست آمریکا که نتایج تحقیقات خود را در مجله "لانست" منتشر کرده اند، در بررسیهای خود احتمال ارتباط میان آلاینده های ارگانیکی مقاوم و بروز دیابت نوع دو را مورد مطالعه قرار دادند.
آلاینده های ارگانیکی مقاوم به آلاینده هایی گفته می شود که با افزایش زباله ها آزاد می شوند و در اندامهای موجودات زنده پنهان می شوند.

الیور جونز و جولین گریفین با بررسی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو سطوح بالای آلاینده های ارگانیکی مقاوم در خون این افراد را مشاهده کردند و آثاری از مواد سمی آلاینده ای را پیدا کردند که در حشرات ناقل آلودگی حضور دارند و ترکیبات آنها می تواند تاثیرات سرطانزایی داشته باشند.

در این خصوص این دو محقق توضیح دادند: "تاکنون تحقیقات مربوط به دیابت روی فاکتورهای ژنتیکی و چاقی مفرط متمرکز شده بود و در کل هرگز فاکتورهای محیطی در توسعه این بیماری مدنظر قرار نگرفته بودند."

به گفته این دانشمندان، در تمام دنیا بیش از 264 میلیون بیمار دیابتی وجود دارند و این بیماری بیشترین رشد را در جوامع صنعتی داشته است به طوری که سازمان جهانی بهداشت از این بیماری به عنوان اپیدمی جهانی دیابت یاد کرده است.

در آمریکا دیابت هفتمین عامل مرگ است و در این کشور هر سال در حدود 174 میلیارد دلار صرف هزینه های درمانی این بیماری می شود.

در حقیقت نتایج تحقیقات این دانشمندان نشان می دهد که علاوه بر فاکتورهای چاقی و ژنتیکی، آلودگیهای شهری نیز می تواند بر بروز این بیماری نقش داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha