مجلس شورای اسلامی به دو فوریت طرحی رای مثبت داد که در صورت تصویب نهایی آن دولت موظف می شود جهت پرداخت معوقات کارکنان بخش آموزش و سلامت با استفاده در جابجایی در اعتبارات بودجه سال 86 تا سقف 18 هزار و 600 میلیارد ریال به این بخش ها اختصاص دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دو فوریت طرح الحاق یک تبصره به قانون اصلاح قانون بودجه سال 1386 کل کشور جهت جبران کسری آموزش و پرورش و سلامت را بررسی و با 151 رای موافق، 25 رای مخالف، 24 رای ممتنع از مجموع 209 نماینده حاضر دو فوریت این طرح را تصویب کردند.

بر اساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی آن دولت موظف می شود جهت پرداخت معوقات فرهنگیان و کارکنان وزارتخانه های علوم و بهداشت تا سقف 15 هزار و 600 میلیارد ریال اختصاص دهد.

دولت موظف است این مبلغ را با استفاده از جابجایی در اعتبارات بودجه سال 1386 و همچنین از محل مازاد درآمد مالیات جامعه نسبت به پیش بینی در آمد دولت بابت مالیات و سود سهام قطعی دولت موضوع جزء یک بند ج تبصره 11 قانون بودجه سال 86 کل کشور ناشی از افزایش قیمت نفت اختصاص دهد.

بر این اساس، علاوه بر اعتباراتی که در قانون اصلاح بودجه سال 1386 کل کشور، به این بخش ها اختصاص یافته است از منابع مالی این ماده واحده نیز مبلغ ده هزار میلیارد ریال به وزارت آموزش و پرورش، هزار و دویست و شصت میلیارد ریال به وزارت علوم و تحقیقات و فن آوری و سه هزار میلیارد ریال به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اختصاص خواهد یافت.

در این طرح که به امضا 17 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است، طراحان عنوان کرده اند که در حال حاضر آموزش و پرورش با 2100 میلیارد تومان و آموزش عالی 276 میلیارد تومان و دانشگاه های علوم پزشکی با 160 میلیارد تومان و بخش سلامت با 380 میلیارد تومان کسری روبرو است.

طراحان در ادامه اظهار داشتند نظر به اینکه به عنوان مثال در قانون اصلاح بودجه سال 1386 از 2100 میلیارد تومان کسری آموزش و پرورش تنها 1100 میلیارد تومان قرار است پرداخت شود و 1000 میلیارد تومان کسری مشخص نیست و قطعا پاره ای از پرداخت های معلمان به تعویق می افتد و با توجه به نامناسب بودن اوضاع دانشگاه های پزشکی و غیر پزشکی و بخش سلامت و نزدیک بودن پایان سال و لزوم پرداخت ها لذا طرح دو فوریتی زیر تقدیم مجلس شده است.

محمد عباسپور تهرانی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ضرورت ارائه این طرح دو فوریتی اظهار داشت: در اصلاح قانون بودجه 86 کمیسیون بهداشت و درمان پیشنهادی مطرح کرد که آن پیشنهاد مورد عنایت نمایندگان قرار نگرفت و ماده واحده جایگزین دولت ارائه و پیشنهاد شد و کمیسیون آموزش و تحقیقات و بهداشت به این نتیجه رسیدند که از 3 هزار و 600 میلیارد تومان مبلغ به ویژه برای آموزش و پرورش کافی نیست.

وی افزود: در بررسی بودجه مشخص شد وزارت آموزش و پرورش با دو هزار و 100 میلیارد تومان کسری مواجه است و در شهریور ماه مجلس پیشنهادی را برای ترمیم مبنی بر برداشت از حساب ذخیره ارزی ارائه شد که در نهایت مجلس به دو فوریت این طرح نیز رای منفی داد.

عباسپور تاکید کرد: این کسری بودجه وزارت آموزش و پرورش ادامه یافت که دولت با ارائه لایحه اصلاح قانون بودجه 86 تلاش شد که کسری بودجه 2 هزار و 100 میلیارد تومان ترمیم شود.

الیاس نادران نماینده تهران نیز در مخالفت با دو فوریت این طرح دو فوریتی گفت: کمتر از یک ماه پیش اصلاحیه بودجه ای تصویب شد که بر اساس آن 35 هزار میلیارد ریال از اعتبارات دولت جابجا می شود.

وی افزود: در اینکه آموزش و پرورش و بهداشت کسری بودجه دارند شکی نیست اما رئیس جمهوری از همین تریبون مجلس گفتند دستگاه ها حق رایزنی ندارند و بودجه دستگاه ها تامین می شود آیا کسری بودجه ای ندو نهاد برای دولت اولویت نداشت.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: چرا کمیسیون آموزش و بهداشت این پیشنهاد اصلاحیه را در زمان اصلاح قانون بودجه سال جاری ارائه کردند چرا ما باید حساب های دولت را به هم بریزیم.

نادران گفت: نباید این موارد بدون مشورت با دولت و تنها به صرف رایزنی دستگاه ها انجام شود.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان نیز در موافقت با دو فوریت این طرح اظهار داشت: باید از نگاه بیش از یک میلیون فرهنگی که 6 ماه است اضافه کار و حقوق خود را نگرفته اند صحبت کرد. آموزش و پروش معتقد است 3 هزار میلیارد تومان بدهی به فرهنگیان دارد که پس از بررسی این مبلغ به 2 هزار و 300 میلیارد تومان رسید.

وی تصریح کرد: تلخ ترین چیز آن است که به دولت بگوییم در سقف بودجه 86 اعتبارات را جابجا کند بدهی به فرهنگیان و کارکنان وزارت بهداشت و علوم از چه منبعی باید پرداخت شود.

حسن سبحانی نماینده دامغان نیز در مخالفت با دو فوریت این طرح گفت: متاسفانه شرایط به نحوی پیش می رود که بحث و گفتگو در مجلس را دارای هزینه کرده است مخاطبانی در بیرون از مجلس وجود دارند که اطلاعات لازم را ندارند حتی نمایندگان نیز بی اطلاع هستند.

وی افزود: در جامعه ای که فرهنگ شفاهی غالب است باید مطالب اثبات شود باید برای اثبات یک مطلب شرایطی فراهم شود که از جمله آن مرجع قانونی است استدلال از طرف طرح کننده باید وجود داشته باشد صرف بیان ارقام و عدد کفایت نمی کند.

سبحانی تصریح کرد: فوریت در مورد مقوله ای که موضوعیت ندارد ، معقول نیست.

هادی حق شناس نماینده بندر انزلی نیز در موافقت با این طرح دو فوریتی اظهار داشت: استدلال برای کسری بودجه آموزش و پرورش همین بس است که فرهنگیان در حوزه های انتخابیه نسبت به پرداخت ها و بدهی های خود از ما سئوال می کنند اگر ما بودجه آموزش و پرورش را واقعی می دیدیم امروز با این موضوع روبرو نبودیم.

وی افزود: متاسفانه پیش بینی های دولت واقعی نیست دولت در لایحه بودجه 87 بودجه آموزش و پرورش را واقعی ندیده است.

حق شناس تاکید کرد: این وزارتخانه اعلام کرده که 600 میلیارد تومان برای پرداخت ها کسری دارد بنابراین سال آینده نیز وزارت آموزش و پرورش با کسری روبرو است و باید حق الزحمه آموزش و پرورش، بهداشت و علوم را واقعی پرداخت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha