چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9452

نتایج تحقیقات دانشمندان آمریکایی نشان می دهد مغز افرادی که در در سنین جوانی در معرض ترکیبات سربی قرار گرفته اند حداقل پنج سال زودتر از سن واقعی پیر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز آمریکا به سرپرستی برایان شوارتز با هدف اثبات فرضیه ای براساس آن آلودگیهای محیط زیست می تواند موجب "زنگ زدگی" ذهن و پیری زودهنگام مغز می شود، کشف کردند افرادی که در حدود 10 سال قبل در معرض ترکیبات سمی سرب قرار گرفته بودند، حداقل پنج سال زودتر دچار پیری مغز می شوند.

براساس گزارش "سی ان ان آنلاین"، پیری مغز یک فرایند طبیعی است که همزمان با افزایش سن در سالمندان اتفاق می افتد اما اکنون این دانشمندان نشان دادند که سرب می تواند موجب پیری زودرس مغز شود.

به گفته این دانشمندان، ترکیبات آلاینده دیگری چون مس و سموم آفت کش نیز می توانند به همان روش موجب "زنگ زدگی ذهن" شوند.

این اولین بار نیست که در عرصه ارتباط میان مواد آلاینده سمی و پیری زودرس مغز و کاهش دقت تحقیقاتی انجام می شود به طوری که پیش از این دانشمندان تاثیرات منفی استعمال دخانیات و استفاده از پنبه نسوز را در این خصوص مورد بررسی قرار داده بودند.

تیم تحقیقاتی "شوارتز" با آزمایش ذهن هزار شهروند بین 50 تا 70 سال ساکن بالتیمور کشف کردند سن ذهن افرادی که در سنین جوانی در معرض سرب قرار داشته اند، پنج تا شش سال پیرتر از سن واقعی آنها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha