بر اساس مطالعه‌ای كه در آمریكا انجام و روز سه‌شنبه منتشر شده است، یك دارو كه در حال حاضر از آن برای درمان سرطان كلیه استفاده می‌شود، نتایج نویدبخشی در درمان شایع‌ترین و كشنده‌ترین نوع سرطان خون بزرگسالان نشان داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری فرانسه از شیكاگو، داروی "سورافنیب" (‪(sorafenib‬ به یك جهش ژنتیكی كه در حدود یك سوم از بیماران مبتلا به "لوسمی حاد میلوید" (‪ (AML‬فعال است، حمله می‌كند.

"مایكل آندریف" از "مركز سرطان ام.دی اندرسون دانشگاه تگزاس" در هوستون گفت، از آنجا كه پیش آگهی بیماری در بیماران مبتلا به لوسمی حاد میلوید بسیار ضعیف است و امید به بهبود بیمار بسیار كم است، بنابراین به نظر می‌رسد كه استفاده از این دارو برای درمان سرطان خون گام مهمی به پیش باشد.

در مرحله اول این آزمایش بالینی، داروی سورافنیب متوسط درصد سلول‌های سرطان خون را كه در خون گردش می‌كنند، در میان بیماران مبتلا به لوسمی حاد میلویید كه از این جهش ژنتیكی برخوردار بودند، از ‪ ۸۱‬درصد به ‪ ۷/۵‬درصد و در مغز استخوان از ‪ ۷۵/۵‬درصد به ‪ ۳۴‬درصد كاهش داد.

آندریف گفت، تا این تاریخ عوارض جانبی عمده‌ای در این آزمایش بالینی دیده نشده است.

این دارو بر سلول‌هایی كه نسخه عادی این ژن را دارند تاثیر چندانی نمی‌گذارد و در تشكیل سلول‌های خونی عادی مداخله نمی‌كند.

گروه آندریف هم اكنون مرحله دوم این آزمایش را كه در آن داروی سورافنیب با شیمی درمانی استاندارد خاص لوسمی حاد میلویید تركیب می‌شود، آغاز كرده‌اند.

سالانه حدود ‪ ۱۴‬هزار مورد جدید ابتلا به ‪ AML‬در آمریكا تشخیص داده می‌شود و این بیماری هر سال حدود هزار نفر را به كام مرگ می‌كشاند.

این مطالعه در مجله "موسسه ملی سرطان" منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha