كارشناس واحد مبارزه با بیماریهای دانشكده علوم پزشكی خراسان‌شمالی گفت:اصلاح رژیم غذایی و انجام فعالیتهای بدنی از عوامل موثر در پیشگیری و مهار سرطانها است.

فرزانه اكبریانی به مناسبت "هفته ملی مبارزه با سرطان" به ایرنا گفت: اضافه وزن و چاقی دو عامل اصلی بروز سرطان هستند و رژیم غذایی پس از عدم مصرف دخانیات دومین عامل پیشگیری سرطان به شمار می‌آید.

وی اظهار داشت: در پیش گرفتن مصرف رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات می‌تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را كاهش دهد.

او علت ‪ ۲۰‬درصد از انواع سرطان در كشورهای در حال توسعه را عوامل غذایی عنوان و بیان كرد: بر مبنای تحقیقات اخیر، شواهد زیادی مبنی بر ارتباط اضافه وزن و چاقی با سرطان مری، روده، پستان، آندومتر رحم و كلیه به دست آمده است.

وی گفت: استفاده از میوه و سبزی اثر حفاظتی در مقابل سرطانهای دهان، مری، معده و كولوركتال دارد و فعالیتهای بدنی منظم نیز دارای اثر حفاظتی در برابر سرطانهای پستان و كولوركتال است.

او ادامه داد: مصرف زیاد نوشابه‌های الكلی نیز باعث افزایش احتمال خطر سرطان حفره دهان، حلق، حنجره، مری، كبد و پستان می‌شود.

این كارشناس مبارزه با بیماریها گفت: تغذیه ناصحیح، فقدان تحرك جسمانی، مصرف دخانیات و الكل، عوامل خطر مشترك بیماریهای قلبی و عروقی، دیابت نوع دو و بیماریهای تنفسی است لذا اجرای برنامه‌های پیشگیری ادغام یافته بیماریهای مزمن می‌تواند راهبرد موثر در این زمینه باشد.

بر مبنای تحقیقات صورت گرفته در خراسان شمالی پارسال ‪ ۸۳/۸‬درصد از جمعیت استان در طول هفته حتی یكبار ماهی مصرف نكرده، ‪ ۱۶/۳‬درصد جمعیت در طول هفته اصلا میوه نخورده، هشت درصد جمعیت اصلا سبزی نمی‌خورند و ‪ ۸۸/۱‬درصد از جمعیت از روغن جامد استفاده می‌كنند.

به گفته كارشناس مسوول تغذیه دانشكده علوم پزشكی خراسان شمالی با مصرف كم سبزی، میوه و گوشت در استان بیش از ‪ ۹۰‬درصد از جمعیت با كمبود دریافت كلسیم، ‪ ۷۰‬درصد كمبود دریافت ویتامین آ، ‪ ۷۸‬درصد ویتامین ب، ‪ ۷۸‬درصد آهن، ‪ ۱۲‬درصد پروتیین و ‪ ۱۸‬درصد با كمبود دریافت انرژی مواجه هستند.

بر اساس اعلام مدیر مركز بهداشت دانشكده علوم پزشكی خراسان شمالی فعالیت جسمی ‪ ۲۵‬درصد از جمعیت این استان اندك است و ‪ ۶/۷‬درصد از جمعیت خراسان شمالی سیگار مصرف می‌كنند.

در خراسان شمالی شیوع سرطان پوست ‪ ۲۴‬درصد، سرطان مری ‪ ۲۲‬درصد، معده ‪۱۴‬ درصد، پستان هفت درصد و كبد شش درصد است.

هشتم تا ‪ ۱۲‬بهمن ماه "هفته ملی مبارزه با سرطان" نام‌گذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha