محققان درمان جدیدی را برای قربانیان سكته مغزی ابداع كرده‌اند كه در آن با مكیده شدن لخته‌های خونی از عروق بسته شده، حملات مغزی را پیش از تبدیل شدن به یك ضایعه دائمی، متوقف می‌كند.

این وسیله جدید كه "پنومبرا ‪ "Penumbra‬نام دارد و به تازگی به تایید اداره غذا و داروی آمریكا ‪ FDA‬رسیده است، تازه‌ترین شیوه درون عروقی برای بالا بردن میزان بهبود از سكته مغزی است.

به گزارش سایت "فیزورگ"، اكنون سووال این است كه چگونه می‌توان بیمارانی كه می‌توانند از این وسیله استفاده كنند، انتخاب كرد. ممكن است غیرمنطقی به نظر برسد اما در واقع از بین بردن لخته همیشه بهترین گزینه نیست.

در آمریكا سالانه بیش از ‪ ۷۰۰‬هزار نفر دچار سكته مغزی می‌شوند و بیش از ‪ ۱۵۰‬هزار تن از آنها جان خود را از دست می‌دهند. اغلب كسانی كه از مرگ نجات می‌یابند، دچار معلولیت‌های جدی می‌شوند.

اغلب اوقات سكته مغزی زمانی روی می‌دهد كه رگهای خونی تغذیه‌كننده مغز مسدود می‌شوند و در پی توقف اكسیژن رسانی به سلولهای حساس مغز، این سلولها می‌میرند.

برای این افراد، داروهای از بین برنده لخته خونی به نام ‪ TPA‬می‌تواند تمایز جلوی ضایعه دائمی مغز را بگیرد و باعث بهبودی او شود اما این امر تنها در صورتی است كه بیماران داروی ‪ TPA‬را در طی سه ساعت اولیه نشانه‌های سكته دریافت كنند.

با این حال كمتر از ‪ ۵‬درصد افرادی كه دچار سكته مغزی می‌شوند داروی ‪ TPA‬را دریافت می‌كنند چرا كه در زمان مناسب تحت درمان خاص قرار نمی‌گیرند، و از بین آنهایی نیز كه درمان می‌شوند این‌دارو تنها به ‪ ۳۰‬درصد بیماران كمك می‌كند زیرا اغلب لخته‌های خونی بزرگتر و سفت تر از آن هستند كه شكسته شوند.

پنومبرا كه می‌توان آن را تا هشت ساعت پس از سكته مغزی به بدن وارد كرد گزینه‌ای مناسب برای بیمارانی است كه مراقبت اولیه را از دست داده و یا درمان با ‪ TPA‬استاندارد در مورد آنها ناموفق بوده است.

در این روش متخصصان لوله نازكی را از طریق رگ خونی كشاله ران به مغز می‌رسانند تا به لخته خونی برسد. این وسیله درست مانند یك جاروبرقی لخته خونی آن قدر ذره ذره می‌مكد تا جریان خون دوباره احیا شود.

به گفته دیمیتریوس لوپز از مركز پزشكی دانشگاه راش شیكاگو و یكی از ‪ ۱۲‬بیمارستانی كه این وسیله را در ‪ ۱۲۵‬بیمار مبتلا به سكته مغزی آزمایش كرده است، پنومبرا برای بیمارانی كه درست انتخاب شده باشند می‌تواند كمك قابل توجهی باشد.

نتایج كامل این تحقیقات در نشست ماه آینده انجمن سكته مغزی آمریكا ارایه خواهد شد.

این وسیله مكش جدید كه اواخر دسامبر ‪ ۲۰۰۷‬تایید خود را از اداره غذا و داروی آمریكا دریافت كرد.

لوپز می‌گوید این وسیله عوارض جانبی جدی كمی دارد و ‪ ۴۲‬درصد از بیمارانی كه این شیوه درمانی را بطور موفقیت آمیزی پشت سر گذاشتند، یك ماه بعد بهبودی چشمگیری از خود نشان دادند.

پنومبرا تنها وسیله مكانیكی از بین برنده لخته‌های خونی نیست. پزشكان همچنین می‌توانند سیمی كه شبیه در بطری بازكن موسوم به "بازیاب مرسی" است استفاده كرده و لخته‌های خونی را بیرون بكشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha