چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9473

مقامات بهداشتی سازمان ملل هشدار دادند که کشورهای روبه توسعه با همه‌گیری فزاینده سرطان روبه‌رو هستند

 و انتظار می‌رود بیش از دوسوم موارد جدید سرطان در طول 10 سال آینده در این کشورها رخ دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو سازمان جهانی بهداشت (WHO) و سازمان بین‌المللی انرژی اتمی ‍(IAEA) دوشنبه 28 ژانویه (8 بهمن) اعلام کردند حدود 84 میلیون نفر در 10 سال آینده در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

IAEA، سازمان ناظر اتمی ملل متحد، از طریق بخش  "برنامه عمل برای درمان سرطان" خود (PACT) که دانش این سازمان در مورد شیوه‌های پرتودرمانی را با سایر مراکز فعال در این زمینه مبادله می‌کند، در مبارزه با این بیماری شرکت دارد.

دکتر مسعود سمیعی، رئیس PACT، به خبرنگاران گفت: "همه‌گیری سرطان در کشورهای روبه توسعه سرعت خواهد گرفت."

بر اساس آمار WHO، سرطان در سال 2005 باعث مرگ 7.6 میلیون نفر شد و به این ترتیب بزرگترین عامل منفرد مرگ و میر، بالاتر از ایدز، سل و مالاریا بر روی هم، است.

دکتر سمیعی گفت 70 درصد موارد جدید سرطان در دهه آینده احتمالا در کشورهای روبه توسعه رخ خواهند داد، که فقدان ٱموزش، کارکنان بهداشتی، منابع و پول به معنای آن است که میلیون‌‌ها نفر درمان مورد نیاز را دریافت نمی‌کنند.

برای مثال در آفریقا کمتر ار نیمی از 53 کشور قاره  دارای شکلی از پرتودرمانی برای بیماران سرطانی هستند.

IEAE تخمین می‌‌زند که حدود یک میلیارد دلار برای ایجاد تسهیلات پرتودرمانی و سایر اشکال درمان سرطان در کشورهای روبه توسعه در دهه آینده مورد نیاز خواهد بود.

دکتر سمیعی گفت: "تشخیص سرطان در یک فرد نیابد معادل حکم مرگ برای او باشد."

او افزود پایش کارآمد می‌‌تواند یک سوم موارد سرطان را پیش از آنکه به یک خطر بهداشتی بدل شود کشف کند، و درمان فوری و موثر می‌تواند به بهبودی یک سوم موارد دیگر بیماران سرطانی کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha