سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 949

معاون سلامت وزارت بهداشت و درمان گفت؛ 60 درصد بیماران هموفیلی مبتلا به هپاتیت C هستند که تا 10 روز دیگر برای 400 نفر از این بیماران، درمان رایگان با بهترین داروها آغاز می شود.

60 درصد هموفیلی ها مبتلا به هپاتیت C هستند

به گزارش سلامت نیوز به نقز كارگزاران ،دکتر سید موید علویان در همایش بین المللی چالش های درمان هموفیلی در کشورهای در حال توسعه گفت؛ با توجه به تعداد کم بیماران هموفیلی در کشور، ارائه خدمات به این بیماران نسبت به تعداد زیاد برخی از انواع دیگر بیماریها باید بسیار ساده تر باشد بنابراین باید خدمات به گونه ای ارائه شود که از ارجاع بیمار به شهرستانهای دیگر جلوگیری شود.وی با اشاره به اینکه باید بیماران هموفیلی کشور را توانمند کرد، گفت؛ توانمندی غیر از آگاهی است بنابراین عنوان اینکه رفتارهای پرخطر در جامعه خطر انتقال بیماری را دارد به معنی توانمند سازی نیست بلکه توانمند سازی باید منجر به تغییر رفتار و عمل افراد در جامعه شود.

علویان، انجام واکسیناسیون و پیشگیری از ابتلا به هپاتیت بیماران مبتلا به هموفیلی را حائز اهمیت دانست و گفت؛ ایجاد درمانگاه و ارائه خدمات به بیماران در مراکز استان ها یکی از راه های پیشگیری از ابتلای این بیماران به بیماریهای دیگر است.علویان گفت؛ هم اکنون 6 هزار بیمار هموفیلی در سراسر کشور وجود دارد که البته میزان شیوع این بیماری در استانهای مختلف کشور، متفاوت است به طوری که در تهران 1800 نفر، اصفهان 640 نفر، خراسان 637 نفر و فارس 534 نفر به هموفیلی مبتلا هستند بنابراین این 4 استان بیشترین شیوع بیماری هموفیلی را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه میزان شیوع هپاتیت C از 10 سال پیش تا کنون 60 درصد بوده است که این نشان دهنده طول عمر مطلوب بیماران است، گفت؛ همکاری انجمن های علمی پزشکی با انجام تحقیقات مبنی بر شواهد علمی و هزینه - فایده می تواند باعث کمک به برنامه های نظام سلامت کشور شود.

علویان تصریح کرد؛ هم اکنون به میزان 75 درصد از موارد جدید و تولد بیماران تالاسمی در کشور قابل کنترل است به گونه ای که سالانه 200 تا 300 مورد جدید برای این بیماری در کشور وجود دارد که البته این آمار هنوز مورد تائید نهایی قرار نگرفته است بنابراین در شهریور 86، آمار این بیماری از شهریورماه سال 85 تا شهریور 86 اعلام می شود.

معاون سلامت وزارت بهداشت افزود؛ کمبود مقطعی فاکتورها به معنی عدم حمایت از بیماران نیست بلکه گاهی مشکلات اقتصادی برخی از بیماران باعث خروج این فاکتورها از مرزهای کشور می شود و یا برخی بیماران در سه استان پرونده داشتند و از این سه استان فاکتور دریافت می کردند که با اطلاعات دقیق بدست آمده دیگر این اتفاق نمی افتد. همچنین سودجویانی با استفاده از نسخ قلابی فاکتورها را از نظام سلامت خارج می کردند و در خارج از کشور به فروش می رسانند چون این داروها بسیار گران است.

وی گفت؛ حمایت از تولیدات داخلی سازمان انتقال خون در مورد فراروده های خونی و قرار دادن آنها در اختیار بیماران کشور به صورت بومی از اهمیت زیادی برخودار است چون به این شیوه خون افراد ایرانی به بیماران منتقل می شود و در این صورت با توجه به وجود تغییرات ژنتیکی در خون ها، با استفاده از خون های افراد ایرانی، میزان انواع بیماری در کشور کاهش می یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha