یک متخصص پوست و مو گفت: استفاده از صابون‌های حاوی چربی بالا، عدم تماس با مواد محرک مانند آب، خاک، آفتاب، كاهش لباس‌های پشمی و استفاده از مرطوب کننده‌ها تا حدودی اگزمای پوست را جبران می‌کند.

دکتر محمد تقی نور بالا در گفت وگو با ایسنا، درباره اگزمای پوستی اظهار داشت: اگزما یک لغت فرانسوی است که در فارسی به آن التهاب پوست گفته می‌شود. هنگامی که یک واکنش التهاب پوستی رخ می‌دهد، تغییراتی به وجود می آید که منجر به بعضی از علائم از قبیل قرمزی، جوش و پوسته پوسته شدن همراه با خارش در بدن می‌شود.

وی با اشاره به این که دو نوع اگزما وجود دارد، اذعان کرد: نوع اول زمینه‌های ژنتیکی و نوع دوم عوامل محیطی و تماسی هستند. اگزماهای ژنتیكی زمینه فامیلی داشته و در اقوام نزدیک وجود دارد كه از دوران کودکی آغاز و مدت زمان طولانی بیمار به آن مبتلا است.

این متخصص پوست اضافه کرد: اگزماهای ژنتیکی می‌تواند همراه با بیماری‌های دیگری مثل آسم و حساسیت‌های تنفسی به صورت عطسه، سرفه یا آبریزش بینی همراه باشد. در این نوع اگزما درمان بسیار سخت و یا غیرممکن و کنترل آن نیز سخت است.

وی با بیان این که اگزماهای تماسی بیشتر در افراد جوان و میانسال بروز می‌کند، تصریح کرد: اگزماهای تماسی بیشتر در دست‌ها و در درجه بعد در صورت و پاها بروز می‌کند و قسمتهائی كه بیشتر در معرض تماس هستند در آنها اگزما رخ می‌دهد که این نواحی دو دسته هستند. نوع اول به بعضی از مواد شیمیایی بدن واکنش نشان می‌دهد و نوع دیگر آن واکنش‌های التهابی هستند که در اثر تماس با وسایل و مواد اطراف (وقتی که از حالت طبیعی خارج و تبدیل به محرک ‌شوند) می‌باشند.

این متخصص پوست و مو خاطرنشان كرد: بسیاری از موادی که در اطراف وجود دارند واکنش‌هایی ایجاد می‌کنند که به مدت زمان و قدرت ماده و مقدار تماس به ماده بستگی دارد كه هر چه بیشتر باشد شدیدتر می‌شود.

وی با بیان این كه واکنش‌های اگزمای تماسی می‌توانند گسترده باشند، گفت: رطوبت نیز می‌تواند عامل مهمی باشد كه تشخیص آن از طریق سن، محل اگزما، بررسی ژنتیک صورت می‌گیرد.

این متخصص پوست و مو در خصوص درمان اگزماهای تماسی گفت: در اگزماهای تماسی باید تماس با مواد شناخته شده‌ای که به آن حساسیت وجود دارد، قطع شود. همچنین می‌توان از طریق داروهای ضد التهابی، بیماری را کنترل كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha