سازمان جهانی بهداشت(WHO) در گزارش تازه‌ای تاكید كرد كه درمان بیماری ایدز به معنی ریشه كنی خطر انتقال آن نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این آژانس بهداشتی سازمان ملل در این گزارش خاطرنشان ساخت كه هرچند درمان با داروهای ضد بازگشت ویروسی می‌تواند به میزان چشمگیری از مقدار ویروس ایدز در خون بكاهد، اما خطر انتقال آن هنوز باقی می‌ماند.

این گزارش سازمان جهانی بهداشت و دفتر برنامه ایدز سازمان ملل در پاسخ به مطالعه منتشر شده از سوی كمیسیون ایدز فدرال سوئیس است كه در آن اعلام شده بود استفاده صحیح و دائمی از كاندوم بهترین روش برای جلوگیری از شیوع ویروس ایدز است.

این دو آژانس سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام كردند: در خون افرادی كه داروهای ضد بازگشت ویروسی برای درمان این بیماری مصرف می‌كنند، می‌تواند مقادیر غیرقابل تشخیصی از ویروس ایدز وجود داشته باشد. به علاوه هنوز ثابت نشده است كه مصرف این داروها بتواند خطر انتقال ویروس را ریشه كن كند.

عامل بیماری ایدز ویروس اچ آی وی است و به این بیماری سندرم نقص ایمنی اكتسابی نیز گفته می‌شود. باید دانست كه هر فرد آلوده به ویروس اچ آی وی الزاما مبتلا به ایدز نیست بلكه باید یكسری معیارهای شاخص ایدز را بروز دهد تا بتوانیم بگوییم كه به ایدز مبتلا شده است.

تنها نیمی از افراد آلوده به ویروس اچ آی وی در طی 10 سال به سندرم ایدز مبتلا می‌شوند. این فاصله زمانی از فردی به فرد دیگر متفاوت است و به عوامل زیادی از جمله وضعیت سلامتی فرد وعادات بهداشتی وی ارتباط دارد . امروزه به كمك بعضی ازداروها می‌توان این فاصله را طولانی‌تر كرد.

ایدز در واقع‌ بوجود آمدن‌ ضعف‌ عمده‌ در دستگاه‌ ایمنی‌ بدن‌ (نقص‌ ایمنی‌) است. این‌ امر باعث‌ كاهش‌ توانایی‌ بدن‌ در مقابله‌ با عفونت‌ها و توانایی‌ سركوب‌ سلول‌های‌ غیرطبیعی‌ مثل‌ سلول‌های‌ سرطانی‌ می‌شود. ویروس‌ ایدز سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در خون‌(لنفوسیت‌ها) و سلول‌های‌ ایمنی‌ موجود در بافت‌ها (مغز استخوان‌، طحال‌، كبد و گره‌های‌ لنفاوی‌) را درگیر می‌سازد.

این‌ سلول‌ها در تولید پادتن‌ برای‌ مقابله‌ با بیماری‌ها و سرطان‌ها نقش‌ دارند. در مجموع‌ باید گفت‌ كه‌ ایدز یك‌ نوع‌ نقص‌ ایمنی‌ ثانویه‌ است‌ كه‌ در سیر عفونت‌ با ویروس‌ ایدز ایجاد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha