تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد كودكان فقیری كه در دو سال عمر زندگی مكمل غذایی دریافت می‌كنند در بزرگسالی ‪ ۵۰‬درصد بیشتر از سایر همتایان خود كه تغذیه مناسبی ندارند درآمد كسب می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازخبرگزاری فرانسه از پاریس، در تحقیقات قبلی كه به ارتباط میان بهبود تغذیه در اوان كودكی و بالا بردن بهره‌وری در سنین بالا اشاره كرده‌اند، شاخص‌هایی نظیر طول قد و عملكرد تحصیلی مدنظر قرار گرفته است.

اما تحقیق جدید اولین شواهد مستقیم دال بر تاثیر تغذیه مناسب دوران نوزادی و نوپایی در دستیابی به قابلیت‌های بیشتر در بزرگسالی را ارایه می‌كند.

حدود ‪ ۲۰۰‬میلیون كودك در كشورهای كمتر توسعه یافته به خاطر نداشتن تغذیه مناسب در سنین یك و دو سالگی، یعنی در دورانی كه تغذیه بیشترین اهمیت را در سلامت آینده فرد ایفا می‌كند بهای سنگینی می‌پردازند.

كمبود ید و آهن می‌تواند به توقف رشد، كم خونی و رشد ناكافی ادراكی بینجامد. این مشكلات كودك را از دستیابی به قابلیت‌های كامل خود بازمی‌دارد.

"جان هادینوت" از موسسه بین‌المللی تحقیقات سیاست غذا در واشنگتن و همكارانش اطلاعات مربوط به هزار و ‪ ۴۲۴‬گواتمالایی ‪ ۲۵‬تا ‪ ۴۲‬ساله را كه در چهار روستای یك منطقه زندگی می‌كردند مورد بررسی قرار دادند.

كودكان دو روستا كه در برنامه مكمل غذایی در سال ‪ ۱۹۷۰‬ثبت نام كردند، روزانه یك نوشیدنی مغذی كه از ذرت، آب، شكر قهوه‌ای، وانیل و شكلات یا میوه تهیه می‌شد دریافت می‌كردند.

كودكان دو روستای دیگر كه در شرایط تقریبا یكسان زندگی می‌كردند مكمل غذایی كمتر مغذی تر دریافت كردند.

نتیجه مقایسه این دو گروه از كودكان كه دو یا سه دهه بعد انجام شد محققان را شگفت زده كرد.

بزرگسالانی كه در كودكی نوشیدنی مغذی‌تر دریافت كرده بودند ‪ ۴۶‬درصد بیشتر از همتایان خود كه نوشیدنی كم كالری دریافت كردند درآمد داشتند.

بسیاری از این مردان در مشاغلی كه‌نیازمند قدرت و بنیه است مشغول كار بودند.

اما تفاوت مشابهی در عملكرد تحصیلی و نمرات آزمون ادراكی بین این دو گروه مشاهده نشد و این نتایج فقط در مورد مردان مصداق داشت.

در واقع در مورد زنان این نتایج در مقایسه با همتایان مرد آن‌ها معكوس بود. زنانی كه تغذیه بهتری داشتند مهارتهای خواندن بهتری كسب كردند، اما دستاورد اقتصادی بسیار كمی برایشان به همراه داشت.

علت این تفاوت فرصتهای اقتصادی بسیار كمتر برای زنان بود بطوری كه بسیاری از آنها به خانه‌داری مشغول بودند.

این تحقیق شواهدی فراهم می‌كند كه تضمین تغذیه كافی كودكان نه فقط از نظر جنبه‌های انسانی بلكه از نظر اقتصادی نیز بااهمیت است.

بهبود تغذیه در اوان كودكی به افزایش قابل‌توجه درآمد در مردان می‌انجامد و بیانگر آن است كه سرمایه‌گذاری در تغذیه اوان كودكی به رشد اقتصادی بلندمدت منجر می‌شود.

نتایج این مطالعه در مجله پزشكی "لانست" منتشر شده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha