در فصل‌های مختلف، كم نمی‌بینیم كودكانی را كه ناچارند با عفونت‌های تنفسی دست و پنجه نرم كنند؛ دائم سرفه می‌كنند، بینی‌شان گرفته است، ترشح دارد و به همین دلیل خوب نمی‌توانند نفس بكشند؛ غذا بخورند و حتی بازی و تفریح كنند.

والدین، در این جور مواقع، داروهای سرماخوردگی و ضدسرفه را به زور هم شده، به كودكانشان می‌خورانند. غافل از این كه مصرف بی‌رویه و خودسرانه این داروها ممكن است موجب خطرهایی برای آنها شود.

چنان‌كه گزارش هفته گذشته مركز كنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریكا نشان داده است كه در سال گذشته تنها در این كشور، كار بیش از 7 هزار كودك به‌دلیل استفاده از این داروها به اورژانس كشیده شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در مطالعه‌ای كه این مركز روی موارد مراجعه به اورژانس انجام داده است، مشخص شده كه این 7 هزار كودك، از داروهای دكونژستانت، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای موسوم به ضدسرماخوردگی و مهاركننده‌های سرفه، استفاده كرده‌اند.

سن بحرانی و حساس برای مصرف این داروها، سن زیر 2 سال بوده، چنان‌كه سركوب مركز تنفس در این كودكان، به اضافه خواب‌آلودگی و ناهشیاری این كودكان، موجب اشكال در تنفس آنها و به وجود آمدن خطر مرگ در آنها شده است.

در گزارش نتایج این مطالعه آمده است: از كل كودكان زیر 11ساله مراجعه‌كننده به اورژانس، كودكان 2 تا 5 ساله، 64 درصد كسانی را تشكیل می‌دادند كه از این داروها استفاده كرده بودند.

همچنین بررسی‌ها نشان داده است كه بیش از 80 درصد كودكانی كه به علت عوارض جانبی این داروها به اورژانس مراجعه كرده بودند، دارو را بدون نظارت پزشك، مستقیما تهیه و مصرف كرده بودند.

داروهای ضدسرماخوردگی و ضدسرفه، در فهرست داروهای بدون نیاز به نسخه قرار دارند و هر كس می‌تواند شخصا به داروخانه مراجعه كند و آنها را خریداری كند؛ امری كه باعث ناآگاهی والدین از عوارض جانبی این داروها و موارد مصرف واقعی آن می‌شود.

كارشناسان معتقدند یا باید این داروها، به‌خصوص برای كودكان كم‌سن‌وسال، از فهرست بدون نیاز به نسخه خارج شود، یا این كه به والدین در مورد عوارض و شرایط مصرف آنها، آموزش كافی داده شود.

برخی دیگر از كارشناسان، به استناد مطالعات پژوهشی انجام شده روی این داروها، معتقدند اصولا باید مصرف این داروها را برای كودكان ممنوع كرد.

به‌عنوان مثال، چند ماه پیش، پانلی متشكل از متخصصان كودكان و داروسازان و كارشناسان بهداشتی تشكیل شد كه در آن همه شركت‌كنندگان، به اتفاق درباره مصرف این گونه داروها كه اكثراً شامل داروهای ضدسرماخوردگی كودكان هستند، هشدار دادند.

محققان شركت‌كننده در این پانل، از سازمان غذا و داروی آمریكا خواسته‌اند مجوز مصرف این داروها را برای كودكان زیر 6 سال لغو كند.

به گفته یكی از این متخصصان كه اپیدمیولوژیستی از دانشگاه پنسیلوانیاست، اطلاعات موجود نشان می‌دهد این داروها چندان فایده‌ای در بهبود علائم بیماری كودكان ندارد و مصرف آنها هیچ توجیه منطقی ندارد.

مطالعاتی نیز روی برخی درمان‌های خانگی انجام شده كه برتری این نوع درمان‌ها را  بر درمان‌های دارویی خطرناك، تأیید می‌كنند. مثلا چند هفته پیش محققانی از كشور جمهوری چك، نوعی اسپری با استفاده از آب اقیانوس تهیه كردند كه می‌توانست علائم احتقانی كودكان مبتلا به سرماخوردگی را تا حد قابل‌قبولی كاهش دهد.

این، نشان می‌دهد كه توصیه پزشكان، مبنی بر شستشوی مجاری تنفسی با آب و نمك  می‌تواند به سادگی و بدون كمترین هزینه یا عوارضی، به پاك شدن این مجاری و تنفس بهتر كودكان كمك كند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha