سرطان پستان شایعترین سرطان در بین زنان کشور ماست و با توجه به اینکه اکثر مبتلایان به این بیماری زنان بین 35-60 ساله هستند ،فعال بودن این گروه از نظر نقش آنها در خانواده و اجتماع توجه کامل به سلامت جسم و روح انها را ایجاب می کند

در گذشته سرطان پستان بیماری وخیمی محسوب می شد لذا تلاش تیم درمانی تنها به درمان بیکاری و افزودن به طول عمر بیمار معطوف می شد اما امروز با پیشرفتهایی که در زمینه درمان سرطان پستان به وقوع پیوسته اکثر این بیماران عمر طولانی دارند و پس از پایان دوره درمان به وضع ظاهری خود می اندیشند.
جراحی ماستکتومی یا برداشتن کامل پستان از دهه های گذشته در حال منسوخ شدن است زیرا با استفاده از روشهای شیمی درمانی میتوان بیماری را کنترل کرد و از انجام این عمل جراحی که از نظر روحی تاثیر نامطلوبی بر بیمار و اطرافیان او می گذارد اجتناب ورزید.
از چند دهه ی قبل جراحی پستان به برداشتن غده سرطانی و حاشیه ی کمی از نسج سالم اطراف ممکن است حاوی سلولهای بدخیم باشد و نمونه برداری  از غدد لنفاوی زیر بغل محدود شده است.
در ایتدا این هراس وجود داشت که شاید باقی گذاشتن قسمتی از نسج پستان باعث افزایش خطر عود بیماری شود ولی تحقیقات بسیار گسترده بی اساس بودن این هراس را ثابت کرد.همانطور که امروزه به جای قطع کامل عضو در سرطانهای عضلات و استخوانها به برداشتن  قسمتی از آن و بازسازی عضو باقیمانده اقدام می کنند و قطع عضو در سرطان منسوخ شده برداشتن کامل پستان هم روشی منسوخ شده است.مطالعات زیادی ثابت کرده است که حفظ نسج پستان خطر عود موضعی را افزایش نداده و طول عمر بیماران را هم کاهش نمی دهد،بعلاوه این روش باعث ارتقاء کیفیت زندگی و رضایتمندی ن از زندگی خانوادگی و اجتماعی او شده و زن زودتر به محیط کار خود بازگشته و احساس سلامت بیشتری می کند. درصد کمی از سرطان های پستان با عود موضعی مواجه میشوند که در صورت انجام عمل ماستکتومی این عود روی دنده ها ایجاد شده و برداشتن ان مشکل تر است ولی در صورت حفظ پستان عود در خود نسج پستان ایجاد میشود که برداشتن آن آسانتر و کم عارضه تر است
تنها در موارد معدودی از سرطان های پستان امکان حفظ پستان نیست و در اکثریت مواقع جراح میتواند به برداشتن غده سرطانی و حاشیه سالم اطراف آن اکتفا نماید.
البته در خوصوص انجام این عمل باید بیمار آگاهانه در مورد حفظ پستان تصمیم بگیرد و درمانهای کمکی مانند رادیوتراپی را حتما پس از جراحی انجام دهد.
پیگیریهای بعد از عمل مشابه با پیگیر ی بعد از عمل ماستکتومی است  و بیمار  باید سالیانه دومرتبه جهت معاینه به پزشک خود مراجعه کند .پرتو درمانی  در این بیماران با تکنیک خاصی انجام میشود که خوئشبخاتهن امکان این درمان ذر کشور ما وجود دارد و محدودیتی برای بیماران وجود ندارد
درصورتیکه سایر تومور اولیه بسیار بزرگ بوده و امکان حفظ کافی نسج پستان وجود نداشته باشد معمولا درمان با شیمی درمانی اغاز میشود چون شیمی درمانی اغلب باعث کوچک شدن قابل توجه سایز توده سرطانی میشود و پس از 3 یا 4 دوره شیمی درمانی معاینه مجدد انجام میگردد و در صورت کاهش سایز تومور جراحی  حفظ پستان انجام میشود پس سایز بزرگ تومور هم مانعی برای حفظ پستان نمیباشد.
پس به طور خلاصه میتوان گفت جراحی محدود سرطان پستان و حفظ نسج سالم پستان روش سودمند ، کم عارضه و بدون خطر برای سرطان پستان است و توصیه میشود قبل از اقدام به جراحی حتما بیمار با جراح خود در این زمینه مشورت کند .
این جراحی هیچ آثار سوئی  در مقایسه با جراحی برداشتن کامل پستان ندارد و عوارض عمل کمتر و بازگشت یه زندگی طبیعی سریعتر است.

 

پزشک سلامت نیوز-دکتر مریم طباطبائیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha