محقق ایرانی دانشگاه نیوکاسل انگلیس موفق شد به نتایج شگفت انگیزی در تولید اسپرم از مغز قرمز استخوان زنان دست یابد. به نوشته بسیاری از روزنامه های انگلیسی این کشف اگرچه نتایج شگفت انگیزی در بر دارد اما می تواند از جنبه های دیگری چون مسائل اخلاقی قابل بررسی باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر کریم نیرنیا سرپست تیم تحقیقاتی دانشگاه نیوکاسل که نتایج تحقیقات شگفت انگیز خود را در مجله نیوساینتیست منتشر کرده است، موفق شد از سلولهای مغز قرمز استخوان زنان سلولهای جنسی مرد (اسپرم) را به دست آورد.

این دانشمند برجسته ایرانی روشی را کشف کرده است که به کمک آن می توان سلولهای بنیادی مغز قرمز استخوان زنان را به اسپرم مردان تبدیل کرد.

پروفسور کریم نیرنیا که تحقیقات خود را از ماه آوریل (فروردین) گذشته آغاز کرده است امیدوار است با کمک این تکنیک بتواند ظرف دو سال آینده اولین سلولهای اسپرم زنان را تولید کند و حداکثر تا سه سال آینده اسپرم بالغی تولید کند که توانایی باروری تخمک را داشته باشد.

محقق ایرانی دانشگاه نیوکاسل در تحقیقات فعلی خود موفق شده است، اولین نوع از اسپرمهایی را که از مغز قرمز استخوان زنان تولید شده است را با کار بر روی موشهای آزمایشگاهی تولید کند.

به گزارش مهر، این پژوهشگر ایرانی در این روش با ویتامینها و ترکیبات شیمیایی، سلولهای بنیادی مغز قرمز استخوان را بمباران کرد و موفق شد از این سلولهای بنیادی، اسپرم تولید کند.

به گفته دکتر کریم نیرنیا، این کشف می تواند یک روش اساسی در درمان ناباروری به شمار رود. هرچند در این مورد تنها یک مسئله حل نشده باقی می ماند. در حقیقت احتمال دارد تمام کودکانی که به این روش متولد می شوند دختر شوند چرا که در این روش تولید مثل، کروموزوم Y نقشی ندارد. کروموزوم Y تنها عامل ایجاد کننده جنس نر است.

به نوشته بسیاری از روزنامه های انگلیسی، این کشف اگرچه نتایج شگفت انگیزی در بر دارد با وجود این می تواند از جنبه های دیگری همچون مسائل اخلاقی قابل بررسی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha