گروهی از دانشمندان آمریکایی با استفاده از تکنیکهای تصویربرداری مغز مکانیزمهای تسکین درد را در مواقعی که فردی محل یک خارش پوستی را می خاراند، کشف کردند.

درک مکانیزمهای تسکین می تواند منجر به ارائه درمانهای جدیدی در مقابله با خارش پوست شود.

در حقیقت دانشمندان مرکز پزشکی بابتیست دانشگاه "ویک فارست" که نتایج تحقیقات خود را در شماره آینده مجله Journal of Investigative Dermatology منتشر خواهند کرد، با استفاده از تکنیکهای تصویربرداری مغز مشاهده کردند هنگامی که فردی در پاسخ به یک محرک خارش، پوست خود را می خاراند مغز چه واکنشی نشان می دهد که موجب تسکین درد می شود.

در این خصوص این دانشمندان اظهار داشتند : "مطالعات ما برای اولین بار نشان داد که چگونه خاراندن درد خارش را تسکین می دهد. درواقع ما در این تحقیقات فضاهایی از مغز را کشف کردیم که با احساسات و خاطرات خوشایند مرتبط هستند. همه می دانیم که خاراندن احساس مطلوبی ایجاد می کند، اما تاکنون نمی دانستیم که چه چیزی علت این مسئله است."

به گفته این محققان، در پی عمل خاراندن پوست، فعالیت منطقه کمربندی پیشین مغز که فضای مرتبط با تنفر و بیان احساسات خوشایند است و همچنین کمربندی پسین که با حافظه ارتباط دارد کاهش می یابد.

این دانشمندان مشاهده کردند که بیماران مبتلا به خارشهای مزمن پوستی از خاراندن محل خارش احساس خوشانیدی دارند.

همچنین این تحقیق نشان می دهد که فضاهای دیگر مغزی به ویژه کورتکس سوماتوحسی ثانوی، مسئول کنترل احساس درد و کورتکس جلوپیشانی، مسئول رفتارهای وسواسی در مدت خاراندن فعالتر می شوند که این مسئله می تواند در خصوص تداوم خارش توضیح دهد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha