یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9534

یك تحقیق جدید نشان می‌دهد كه تحریك الكتریكی عمیق مناطقی در مغز می‌تواند موجب تقویت حافظه شود.

به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی، گروهی از پزشكان كانادایی حین تلاش برای درمان یك مرد چاق بیمار گونه از طریق تحریك عمیق مغزی به این یافته رسیدند.

این تحریك الكتریكی باعث شد كه بیمار خاطره‌های روشنی را تجربه كند.

این یافته‌ها كه در مجله "تاریخچه نرولوژی" منتشر شده است بالقوه راه را برای تحریك الكتریكی به منظور درمان اختلالاتی از جمله بیماری آلزایمر هموار می‌سازد.

اعضای این گروه در تلاش بودند تا به یك مرد ‪ ۵۰‬ساله چاق كه به دیابت نوع دو و اختلالات خواب مبتلا بود و به درمان با رژیم غذایی، دارو و كمك روانی پاسخ نداده بود، كمك كنند.

این مرد از جراحی معده اجتناب كرده بود و پزشكان به این نتیجه رسیدند كه تحریك عمیق مغزی بهترین گزینه برای وی است.

در این روش الكترودهایی در مغز كار گذاشته می‌شود كه در این مورد الكترودها در ناحیه‌ای در سیستم لیمبیك به نام "هیپوتالاموس" كه تصور می‌شود اشتها را كنترل می‌كند، كار گذاشته شدند.

زمانیكه الكترودها با ضربه‌های الكتریكی تحریك شدند در بیمار این احساس به وجود آمد كه صحنه‌هایی را كه شاهد آن است، قبلا دیده است.

سپس وی ناگهان احساس كرد كه با دوستانش در پارك بسر می‌برد.

او احساس جوانی می‌كرد تصور می‌كرد كه حدود ‪ ۲۰‬سالش است و دوست آن زمانش آنجاست. وی تماشاگر این صحنه‌ها بود و آنها را رنگی می‌دید.

با افزایش قدرت تحریك جزئیات صحنه روشن‌تر می‌شد.

به دنبال این جراحی بیمار مدت دو ماه بهبود یافت. اما بعدا زمانیكه الكترودها برای دومین بار تحریك شدند وی تاثیر مشابهی را تجربه كرد.

پس از سه هفته تحریك الكتریكی پیوسته بیمار آزمایش‌های سنجش حافظه را كه قبلا انجام داده بود، بهتر انجام داد.

یك سال بعد وی دوباره آزمایش‌های سنجش حافظه را زمانیكه الكترودها تحریك می‌شدند خوب انجام داد اما زمانیكه الكترودها تحریك نمی‌شدند باز عملكرد چندان خوبی نداشت.

این نتایج نشان می‌دهند كه ممكن است تحریك عمیق مغزی موجب افزایش حافظه شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha