وزیر بهداشت و درمان امروز در مراسم افتتاحیه بیمارستان تخصصی زنان گفت: تعداد انجام زایمان توسط افراد دوره ندیده قبل از انقلاب بیش از 50 درصد بوده که به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر فقط کمتر از سه درصد از زایمان ها توسط افراد غیرماهر انجام می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از"ایسکانیوز" دکتر کامران باقری لنکرانی در مراسم افتتاح و بازدید از بیمارستان تخصصی ویژه نامه مهدیه با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه سلامت و ارتقای آن افزود: قبل از انقلاب اسلامی میزان مرگ و میر مادران باردار به ازای هر 100 هزار زایمان در کشور، 240 نفر بود که هم اکنون به 20 مورد مرگ و میر کاهش یافته است.
وی با اشاره به نبود هیچ نوع گزارشی مبنی بر مرگ و میر مادران باردار طی دو سال و نیم گذشته در 9 دانشگاه علوم پزشکی کشور ادامه داد: طبق گزارش های به دست آمده مرگ و میر مادران باردار در روستاها کاهش 20 درصدی را داشته است.
باقری لنکرانی تصریح کرد: میزان مرگ و میز نوزادان و کودکان زیر پنج سال و افزایش میزان امید به زندگی در کودکان هر کدام فصلی پر افتخار از تجربیات کشور بوده که تاکنون تجربه نکرده است.
وی با اشاره به افزایش کادر زنان پزشک و متخصص در عرصه سلامت افزود: قبل از انقلاب تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی کشور کمتر از 200 نفر بوده و هم اکنون با چهار هزار عضو، یک سوم از اعضا را تشکیل داده و همچنین دانشجویان زن در رشته های پزشکی و پرستاری با 67 درصد دو سوم از جمعیت دانشجویان را به خود اختصاص داده که قبل از انقلاب کمتر از 25 درصد بوده است.
وزیر بهداشت و درمان ابراز داشت: با تلاش دولت نهم 760 تخت ویژه بیمارستانی تا اول دی ماه به مجموع 972 تخت کشور افزوده شده که تا خردادماه نیز 1700 تخت دیگر به این مجموعه اضافه می شود.
لنکرانی از میل به انجام اعمال سزارین در مادران و ارایه کنندگان این خدمات به عنوان بزرگترین مشکل در بحث زایمان و سلامت مادران یاد کرد و افزود: در بحث ارایه کنندگان خدمات سزارین با اصلاح تعرفه ها و نظارت بیشتر میزان سزارین ها در بیمارستان ها پیگیری می شود و از این طریق بیمارستانی که بیش از یک سوم از زایمان ها را به روش سزارین انجام دهد در ارزشیابی و رتبه بندی آن موثر خواهد بود.
وی درخصوص میل به مادران به انجام سزارین نیز تاکید کرد: با ارایه انواع روش های زایمان طبیعی و بدون درد که از خردادماه سال گذشته با ایجاد کارگاه هایی در دانشگاه ها فرهنگسازی صورت گرفته است چرا که نوزاد به دنیا آمده از طریق سزارین به مراتب از یک نوزاد به دنیا آمده به روش طبیعی مقاومت کمتری دارد.
وزیر بهداشت و درمان از طرح انطباق جنسیتی در میان بیماران و پزشکان استقبال کرد و گفت: طرح انطباق جزو حقوق هر بیماری است چرا که با توجه به نوع مشکلات در بیماری های قلبی، جراحی های عمومی، سرطان های ویژه زنان و همچینن روش های پیشگیری و درمان متفاوت میان مردان و زنان ضرورت وجود چنین طرحی احساس می شد.
باقری لنکرانی با اشاره به ایجاد ظرفیت 50 درصدی دوره های تخصصی در میان زنان اظهار داشت: نگاه خانواده محور با رویکرد سلامت محور باید نگاه اصلی حرکت های نظام سلامت باشد./

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha