یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9541

دانشمندان ایتالیایی در تحقیقات خود کشف کردند که تنها یک ژن در عملکرد مکانیزم بازترکیبی DNA و موتور تکامل نقش دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، تیم تحقیقاتی آدریانا لا ولپه از موسسه ژنتیک و بیوفیزیک شورای ملی تحقیقات ایتالیا که نتایج تحقیقات خود را در مجله "ساینس" منتشر کرده اند، نشان دادند که در بازترکیبی DNA تنها یک ژن دخالت دارد. باز ترکیبی دوباره DNA مکانیزمی است که تصمیم می گیرد فرزند شبیه به پدر و یا مادر خود شود و همچنین مقاومت بیشتری در مقابله با ویروسها را نسبت به والدین و اجداد خود پیدا کند.

این دانشمندان با تجزیه میراث ژنتیکی بیش از 20 هزار نفر و با بررسی 300 هزار گونه DNA ژنی را با عنوان Rnf212 کشف کردند که از آن دو جهش وجود دارند. این دو جهش در خصوص میزان بازترکیبی DNA تصمیم گیری می کنند. درحقیقت این دو جهش DNA را برای شکل دادن تخمک و یا اسپرماتوزوئید سازماندهی دوباره می کنند.

به گفته این دانشمندان، کشف این ژن بسیار مهم است چراکه در تکامل نقش بسیار مهمی دارد و حتی در ارگانیسمهای ساده مثل کرمکها نیز فعال است.

این تحقیقات نشان می دهد که این دو تغییر اثرات مختلفی دارند. اولی بازترکیب در مردان را افزایش می دهد و دومی این بازترکیب را در زنان کاهش می دهد.

ترکیب دوباره DNA فرایندی است که در مدت شکل گیری گامتها، یعنی سلولهای جنسی تخمک و اسپرم اتفاق می افتد.

همچنین این مکانیزم تنوع گونه ها را تعیین می کند. به علاوه تثبیت ژنوم را برقرار کرده و چینش صحیح کروموزومها را تضمین می کند.

گروهی از دانشمندان آمریکایی دانشگاه شیکاگو در تائید بررسیهای دانشمندان ایتالیایی با بررسی 82 هسته فامیلی تحقیق مشابهی را انجام دادند و به ارزیابی تفاوتهای DNA پرداختند.

نتایج این تحقیقات نشان داد که DNA مادری به طور متوسط 40 برابر قبل از حیات گامت باز ترکیب می شود درحالی که این رقم برای DNA پدری 26 است.

در این خصوص آدریانا لا ولپه توضیح داد: "این نتایج چندان شگفت انگیز نیست، در حقیقت زنان تمام گامتهای خود را وقتی هنوز یک جنین هستند، تولید می کنند. درحالی که مردان گامتها را در طول زندگی خود تشکیل می دهند. گامتهایی که بیشتر بازترکیب می شوند، سالمتر هستند و از احتمال بیشتری برای ادامه حیات برخوردارند. در زنان این فاکتور از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چراکه تخمکهای آنها به مدت 40 سال زنده می ماند."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha