یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9542

براساس یافته‌های یك پژوهش، دیابت به عنوان یك بیماری جسمی به دلیل مزمن شدن و تغییر در شیوه زندگی به عنوان یك فاكتور تشدید كننده استرس و افسردگی می‌باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فرشته قویدل سرپرستار بخش عفونی و گلچهره كیانی،‌ دكتر جمشید آیت اللهی، ‌طبیه اكبرزاده، بتول رستگاری و نوشین نجمی در پژوهشی، میزان استرس و افسردگی را در تعدادی از بیماران دیابتی درمانگاه دیابت بیمارستان افشار یزد بررسی كرده‌اند.

به گفته این محققان، به دلیل تغییر شیوه زندگی مزمن شدن بیماری، مشكلات ثانویه به درمان،‌ اجبار به دنباله روی كردن رژیم غذایی خاص برای تمام عمر، عوارض بینایی، بیماران دیابتی بسیار مستعد ابتلا به استرس و افسردگی می‌باشند.

در این بررسی از نظر جنسی 3/51 درصد بیماران مرد و 8/48 درصد بیماران زن بوده‌اند و میانگین سنی از (6 تا 83 سال) 3/53 درصد بوده است،‌ میزان مصرف داروی خوراكی 3/76 درصد و داروی تزریقی 8/23 درصد و نوع دیابت 3/96 درصد دیابت نوع 2 و 8/3 درصد دیابت نوع یك بوده است.

در این بررسی میزان سواد در افراد انتخاب شده به ترتیب 8/28 درصد بی سواد، 8/48 درصد ابتدایی، 15 درصد دیپلم و 5/7 درصد در سطوح مختلف دیگر بودند. در این افراد میزان ابتلا استرس 8/43درصد و میزان ابتلا به افسردگی 5/2 درصد بوده است كه در خصوص استرس اختلاف معنی داری نشان می‌دهد و در خصوص افسردگی اختلاف معنی‌داری نشان می‌دهد.

‌در این بررسی در مجموع استرس در افراد دیابتی و با آزمون‌های آماری نشان دهنده اختلاف معنی‌دار می‌باشد كه باید تحت بررسی بیشتر قرار گرفته و برای افراد دیابتی آموزش‌های و تفریحات سالم بیشتری جهت كنترل و بر طرف كردن استرس و اضطراب آنها برنامه‌ریزی كرد و لزوم در دسترس بودن روانپزشك جهت ارجاع سریع بیماران و آگاهی دادن به آنها در مورد علائم وعوارض استرس و افسردگی جهت تكمیل هر چه بهتر دیابت مشخص می‌باشد.

این بررسی به صورت توصیفی – مقطعی بر روی 80 بیمار در درمانگاه دیابت بیمارستان افشار انجام شده و بیماران به صورت تصادفی انتخاب و اطلاعات به صورت تصادفی گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha