یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9547

تا به حال در مورد ضرر و زیان‌های غذاهای آماده، یا اصطلاحاً فست‌فودها زیاد شنیده‌ایم.

بررسی‌های زیادی نشان داده است كه غذاهای آماده و نیز مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و نیمه آماده، مانند كنسروها، می‌توانند حاوی نمك، شكر یا چربی زیادی باشند و به همین علت كارشناسان و محققان، در مورد خطرهای مصرف بی‌رویه آنها به ما هشدار داده‌اند.

اما این سكه روی دیگری هم دارد كه به تازگی گروهی از محققان به آن اشاره كرده‌اند و آن این كه می‌توان خطرهای این مواد غذایی را به حداقل رساند و اجازه داد مردم از مزایای آن بهره ببرند.

به گفته یكی از این محققان كه در اداره استانداردهای تغذیه‌ای انگلستان مشغول است، غذای آماده لزوما به معنای غذای ناسالم نیست، همچنان كه غذایی كه در داخل منزل نیز آماده می‌شود نیز، لزوما غذای سالمی به شمار نمی‌آید.

به گزارش بی‌بی‌سی، این كارشناس عقیده دارد به جای این كه مصرف غذاهای آماده را به كلی طرد كنیم، بهتر است به فكر بهینه كردن مصرف آنها و سالم كردن‌شان باشیم.

از جمله پیشنهادهای مطرح شده در این زمینه، این است كه برچسب اطلاعات تغذیه‌ای این مواد غذایی را بهتر، دقیق‌تر و شفاف‌تر كنیم، همچنین به مردم آموزش دهیم كه با استفاده از این برچسب‌ها، خوراكی‌ای را كه می‌خرند، آگاهانه انتخاب كنند.

این برچسب‌ها می‌تواند حتی روی ساندویچ‌ها و پیتزاها هم قرار بگیرد تا هركس قبل از گاز زدن به ساندویچ‌اش، بداند كه با تمام كردن این وعده غذایی، چه مواد سالم یا ناسالمی وارد بدنش می‌شود.

آموزش تغذیه صحیح به مردم، باعث می‌شود كه هم در خرید غذاهای حاضری و هم در تهیه آنها در منزل، با شناخت و آگاهی عمل كنند و به این ترتیب احتمال بهبود تغذیه آنها بیشتر خواهد شد.

متأسفانه مقوله برچسب اطلاعات تغذیه‌ای در كشور ما با تأخیر زیادی نسبت به سایر كشورها راه‌اندازی شد و همه كالاهای خوراكی هم حاوی چنین برچسب‌هایی نیستند. برچسب‌های موجود هم اشكالات زیادی در خوانده شدن دارند كه استفاده از آنها را برای عموم مردم ناممكن می‌كند.

یكی دیگر از محققانی كه با این ایده همراه است، كارشناس تغذیه در دانشگاه كمبریج است. او عقیده دارد نمی‌توان در دوران معاصر مردم را مجبور به غذا درست كردن در منزل كرد؛ آن هم با توجه به كمبود وقتی كه اكثر مردم با آن دست به گریبانند.

مطالعات قبلی این محقق نشان داده است كه در سال1980 مردم به‌طور متوسط روزی 2 ساعت برای غذا درست كردن وقت می‌گذاشتند در حالی كه امروزه این زمان به كمتر از 20 دقیقه رسیده است.

او می‌گوید: نمی‌توان از مردم انتظار داشت كه كل برنامه زندگی‌شان را به خاطر غذا درست كردن زیر و رو كنند. اگر پیشنهادی هم برای اصلاح وضعیت تغذیه مردم داریم، باید پیشنهادی باشد كه با برنامه زندگی آنها متناسب باشد؛ وگرنه این پیشنهاد دست‌نیافتنی و غیرعملی به‌نظر می‌رسد و قطعا شكست خواهد خورد.

تعدادی از كارشناسان نیز توصیه می‌كنند افرادی كه به‌دلیل كمبود وقت، نمی‌توانند سبزی و میوه تازه تهیه كنند و بخورند، بهتر است از میوه‌ها و سبزی‌های منجمدشده استفاده كنند؛ البته مقداری از مواد مفید این خوراكی‌ها ممكن است در اثر انجماد از بین برود، اما باز می‌توان گفت كه مصرف نوع منجمد آنها بهتر از مصرف نكردن‌شان است.

آموزش مناسب به متصدیان كارخانه‌های صنایع غذایی و نیز سرآشپزهای رستوران‌های زنجیره‌ای نیز، یكی از پیشنهادهایی است كه در این زمینه مطرح شده است؛ چرا كه می‌توان با دادن اطلاع صحیح به آنها، این كه هر وعده غذایی بهتر است چه میزان چربی و نمك داشته باشد و این كه با استفاده از چه روش‌هایی می‌توان میزان جذب چربی را در غذاهای سرخ‌شده پایین آورد، از آنها خواست كه در طراحی خوراكی‌های سالم‌تر قدم بردارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha