تحقیقات به عمل آمده در منازلی که از اجاق گاز استفاده می کنند نشان می دهد میزان گاز دی اکسید نیتروژن در این اماکن به ده برابر حد استاندارد می رسد و وجود آن تاثیر زیادی در التهاب جهاز تنفسی، سرگیجه و احساس خستگی خواهد داشت.

دکتر علی اکبر عظیمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بحث آلودگی هوا نیازمند دو نگرش مجزا است که اولی توجه کارشناسان را به آلودگی هوای آزاد جلب می کند ودر حال حاضر به یک برنامه ریزی ملی برای رفع آن نیاز است و نگرش دوم مربوط به آلاینده های هوا در داخل ساختمانها و اماکن مسکونی است که متاسفانه تا حدودی از نظرها دور مانده است.

وی افزود: این آلودگی بیشتر در فصول سرد که عموماً مردم دریچه های اتاق ها را مسدود می کنند اتفاق می افتد و هر خانواده ای برای رفع آن باید تلاش کند.

استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: اولین مسئله در زمینه آلودگی هوای درون اماکن مسکونی (آشپزخانه) استفاده از اجاق گاز است که با انتشار گازهای مختلفی از جمله دی اکسید نیتروژن و منواکسید کربن هوا را آلوده می کند.

عظیمی با اشاره به اینکه حد استاندارد گاز دی اکسید نیتروژن در هوا 100 میلی گرم در متر مکعب است، گفت: تحقیقات به عمل آمده در این زمینه نشان می دهد که در منازلی که از اجاق گاز استفاده می کنند این گاز به ده برابر حد مجاز می رسد و وجود آن تاثیر زیادی در التهاب جهاز تنفسی، سرگیجه و احساس خستگی خواهد داشت.

وی یادآور شد: حد استاندارد منواکسید کربن در هوا نیز  35ppm است که در برخی خانه ها 190 تا 200 ppm  گزارش شده است.

استاد دانشگاه تهران افزود: معضل منواکسید کربن این است که میل ترکیبی آن با هموگلوبین خون بسیار بالاتر از اکسیژن است و با انتشار آن به سرعت در زمان ترکیب اکسیژن با هموگلوبین جایگزین اکسیژن می شود و باعث خفگی تدریجی می گردد.

عظیمی در ادامه در خصوص راهکارهای کاهش این معضل ، گفت: تنها راه کاهش این معضل خودداری از محبوس کردن هوا در داخل خانه است بنابراین سعی کنید با باز گذاشتن پنجره ها هر چند وقت یکبار هوای اتاق را عوض نمایید.

 وی تصریح کرد: در خانه هایی که از بخاری فاقد دود کش استفاده می شود گازهای حاصل از سوخت بخاری به خارج از ساختمان هدایت نمی شوند و با این مشکل در حد بسیار شدید تر مواجه اند ، لذا توصیه می شود از این بخاری ها به هیچ وجه استفاده نشود.

استاد دانشگاه تهران افزود: مرگ های متعددی که  در زمستان سالجاری بر اثر گاز گرفتگی به وقوع پیوست عمدتاً ناشی از مصدومیت حاصل از گاز منواکسید کربن بود.

وی یادآور شد: یکی دیگر از مواردی که باید در آن تامل نمود نگه داشتن طولانی مدت اتومبیل در پارکینگهای سربسته است که می تواند منجر به مصدومیتهای ناشی از گازهای خروجی اگزوز اتومبیل نظیر گوگرد، اکسیدهای کربن و نیتروژن شود.

عظیمی یکی دیگر از ترکیبات شیمیایی آلاینده هوا در اماکن را «فورم آلدئید» عنوان کرد و گفت:  مهمترین مصرف این ماده  در رزین های حلال رنگ به ویژه رنگ چوب می باشد همچنین درمواد شوینده با غلظت های متفاوت از این ترکیب استفاده می شود که  در هنگام مصرف بخشی ازآن بصورت بخار وارد هوای اماکن می شود. علاوه بر این در هنگام نقاشی داخل ساختمان رنگ و آمیزی چوب ، این ماده به صورت بخار به هوای داخل ساختمان وارد می شود و استنشاق بخار آن باعث التهاب جهاز تنفسی و احتمال تولید برونشیت در کودکان می گردد.

این استاد دانشگاه تنها راه رفع این مشکل را نیز ممانعت از محبوس شدن هوا در داخل خانه ها عنوان کرد و گفت: در صورتی که هوای داخل خانه تهویه نشود این آلاینده ها در خانه جمع شده، غلظت آنها بالا می رود و خطر آفرین می گردند.

وی یکی دیگر از آلاینده های خطرناک در هوای اماکن مسکونی را «رادون» عنوان کرد و گفت: این گاز از طریق مصالح ساختمانی، خاک و آبهای زیر زمینی می تواند به هوای داخل ساختمان وارد شود.

استاد دانشگاه تهران افزود: رادون وزن اتمی بالایی دارد و از خود ذرات رادیو اکتیوی تولید می کند که صد در صد سرطان زاست.

عظیمی با اشاره به اینکه رادون در خاک اکثر نقاط زمین دیده شده است ، گفت: وجود این ماده در خاک ایران نیاز به تحقیقات گسترده ای دارد اما به خانواده ها پیشنهاد می شود حدالامکان در مدت طولانی در زیرزمین کم نور و مرطوب زندگی نکنند.

وی یادآور شد: باید در زمینه آلودگی هوا دقت بسیار زیادی صورت گیرد چرا که برخی آلاینده های موجود در هوا در صورت افزایش غلظت باعث معضلاتی چون خستگی، التهاب و ... می شود و اگر می بینیم خیلی از مردم  تهران عصبانی هستند بی شک آلودگی هوا را در این مسئله دخیل بدانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha