همزمان با سومین روز دهه فجر، داروی آنژی پارس (برای درمان زخم پای دیابتی) درمراسمی با حضور وزیربهداشت،درمان وآموزش پزشكی و جمعی‌از محققان و مسوولان بهداشت و درمان كشور دربیمارستان‌امام‌خمینی (ره) رونمایی شد.

به گزارش سلامت نیوز، این دارو به صورت خوراكی، تزریقی و موضعی توسط محققان كشور در مدت هفت سال تولید شده است.

دكتر" محمدباقر لاریجانی" رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران روز یكشنبه در حاشیه رونمایی از آنژی پارس در جمع خبرنگاران گفت: این دارو منشا گیاهی دارد و با تلاش محققان داخلی ساخته و تولید شده است.

وی با بیان این كه آنژی پارس بدون عارضه است، افزود:اثر این دارو معادل الكل است و اثر سمی حادی ندارد و اختلالات سلولی ایجاد نمی‌كند.

لاریجانی افزود : مطالعات انجام شده نشان می‌دهد كه مصرف آنژی پارس توسط بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی اثری منفی بر روی هیچ كدام از اعضای بدن ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد: بر اساس مطالعات انجام شده ، توصیه می‌شود كه از این دارو در زمان بارداری استفاده نشود.

لاریجانی با اشاره به این كه این دارو در فازهای مختلف تزریقی، خوراكی و موضعی مورد بررسی قرار گرفته است، گفت : فاز اول مطالعات آنژی پارس به صورت تزریقی كه بر روی تعدادی از بیماران مبتلا به زخم پای دیابتی انجام شد، نشان داد كه با تزریق روزانه ‪ ۱۰۰‬سی سی دوز از این دارو هیچ عارضه‌ای در افراد ایجاد نشد.

وی افزود : فاز دوم مطالعات این دارو به صورت تزریقی توسط محققان دیابت در شیراز و فاز سوم نیز توسط محققان مركز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشكی تهران و تبریز انجام شد كه موفقیت آمیز بود.

لاریجانی گفت : فازهای مطالعاتی آنژی پارس به صورت خوراكی كه بر روی ‪ ۲۵‬بیمار انجام شد، نشان داد مصرف این دارو توسط بیماران در یك ماه باعث بهبود ‪۶۴‬درصدی زخم پای آنان شد.

وی ادامه داد: مصرف خوراكی این دارو در طولانی‌مدت می‌تواند اثرات بیشتری در بهبودی بیمار داشته باشد.

به گفته لاریجانی مطالعات در فازهای اول تا سوم روی آنژی پارس به صورت موضعی نیز نشان داد كه استفاده از این دارو باعث كاهش ‪ ۸۵‬درصدی اندازه زخم پا بیماران دیابت شده است .

رییس دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: فاز مطالعاتی بر روی این دارو به صورت خوراكی و موضعی كه با هم مورد مصرف قرار گرفت نشان داد استفاده از این دو، اثر افزودنی بر بهبودی زخم پا دارد و از ‪ ۱۵‬بیمار موردمطالعه، زخم پای ‪ ۸۴‬درصد آنان بهبود یافت.

لاریجانی خاطرنشان كرد: استفاده از این دارو باعث كاهش قطع عضو و هزینه‌های ناشی از بستری بیمارمی‌شود.

وی با بیان اینكه حدود ‪ ۵۰۰‬تا ‪ ۸۰۰‬میلیون دلار هزینه به نتیجه رسیدن تولید یك دارو است، گفت: این هزینه معادل ارز واردات دارو به كشور است.

لاریجانی گفت كه امروز در ایران بیش از دو میلیون و ‪ ۵۰۰‬فرد مبتلا به دیابت زندگی می‌كنند و پیش بینی می‌شود تا سال ‪ ۲۰۲۵‬این رقم به بیش از پنج میلیون نفر برسد.

به گفته وی بر اساس تحقیقات صورت گرفته در مناطق مختلف كشور ، شیوع زخم پای دیابتی بین ‪ ۲/۶‬درصد تا ‪ ۳/۴‬درصد برآورد شده كه ‪ ۱۵‬تا ‪ ۲۰‬درصد از این بیماران نیاز به قطع عضو پیدا می‌كنند در حالی كه می‌توان از ‪ ۵۰‬درصد موارد زخم پای دیابتی پیشگیری كرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha