وزیر بهداشت از تلاش ایران برای ثبت آنژی پارس در خارج کشور خبر داد و گفت: 95 درصد بیمارانی که از داروی ایرانی درمان زخم پای دیابتی استفاده کرده اند به گونه موثری از منفعت این دارو بهره برده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر کامران باقری لنکرانی در حاشیه مراسم رونمایی داروی گیاهی ایرانی برای درمان زخم پای دیابتی در بیمارستان امام خمینی (ره) در جمع خبرنگاران افزود: این دارو حاصل 7 سال تلاش تعدادی از محققان در 7 مرکز علمی در داخل کشور کار مدامی را انجام داده بود. زخم پای دیابتی یکی از عوارض بیماری دیابت است که تاکنون درمان مشخصی غیر از درمانهای حمایتی نداشته است.

وی یادآور شد: 50 درصد این زخمها با اقدامات مختلف قابل پیشگیری است اما زمانی که زخم رخ داد متاسفانه 15 تا 20 درصد به قطع عضو می شود. داروی ایرانی در زمینه درمان این گروه از بیماران موثر بوده است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده 70 درصد بیماران بهبود کامل زخم را داشته اند و 25 درصد بیماران نیز کاهش طول زخم را داشته اند و در مجموع 95 درصد بیماران از منفعت این دارو بهره برده اند که این موضوع در مقایسه با درمان های صرفاً نگاهدارنده بسیار چشمگیر است.

وی با اشاره به نمونه دارویی برای درمان زخم های دیابتی در دنیا، گفت: در برخی از کشورهای دنیا تعدادی از مواد پروتئینی که موجب رشد سلولی می شود، را بکار برده اند اما میزان موفقیت به اندازه داروی گیاهی ایرانی نداشته اند و ضمن اینکه آن دارو منشاء پروتئینی داشته اند.

لنکرانی افزود: خوشبختانه همزمان با مراسم معرفی دارو، مقالات مستندات ساخت این دارو در مجله DARU که یکی از مجلات نمایه شده ایرانی در ISI است، به چاپ رسید و به جامعه علمی دنیا معرفی شده و مورد توجه نیز محافل علمی دنیا نیز قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: این دارو دارای موارد مصرف متعدد است و پیش بینی در سه ماهه اول سال 87 انواع موضعی و خوراکی آن در بازار دارویی کشور ارائه خواهد شد.

وزیر بهداشت در خصوص توزیع داروی IMOD نیز یادآور شد: این دارو در کشور تولید شده است و وزارت بهداشت آن را بر اساس پروتکل درمانی بیماران ایدزی در اختیار آنها قرار می دهد.

وی در خصوص توجه محافل علمی دنیا به تولید این دارو در کشور گفت : پس از ارائه خبر اولیه این دارو در چند ماه پیش، سه شرکت دارویی چند ملیتی که عمدتاً از کشورهای غربی بودند، با شرکت سازنده تماس گرفته اند و خواستار سرمایه گذاری در این بخش و ارائه آن با علامت تجاری مشترک شدند.

پاسخ وزیر بهداشت در مورد پذیرش جنسیتی در دانشگاههای علوم پزشکی

لنکرانی در پاسخ به پرسشی در خصوص پذیرش جنسیتی در دانشگاههای علوم پزشکی گفت: در حال حاضر دو سوم دانشجویان رشته های علوم پزشکی کشور را زنان تشکیل می دهند. پیش از انقلاب اسلامی تنها 200 نفر کل اعضای هیئت علمی زنان دانشگاههای علوم پزشکی را تشکیل می دادند در حالیکه امروز حدود 4 هزار نفر اعضای هیئت علمی زن داریم.

وی افزود: در کشور ما ترویج علم و دانش برای همگان بخصوص زنان پیگیری می شود و خوشبتختانه دو سوم فارغ التحصیلان جدید علوم پزشکی را زنان تشکیل می دهد.

وزیر بهداشت در خصوص داروی جدید برای سرطان پوست گفت: هم اکنون داروهای بسیاری در کشور در مرحله تحقیق قرار دارند و برخی از آن داروها نیز مهندسی معکوس است که پیش از این در دنیا وجود داشته است و برخی دیگر نیز داروهای جدید هستند.

وی گفت: در حال حاضر 30 نوع دارو در کشور در مرحله تحقیق قرار دارد و زمانی که آنها به نتیجه برسد می توانیم آن را اعلام کنیم که به نتیجه برسد.

لنکرانی یاد آور شد: در زمینه های مختلف در بحث واکسن ، داروهای سرطان و داروهای مختلف در زمینه بیماریهای پوستی و عفونی کارهای متعددی در کشور در حال انجام است اما زمان اعلام رسمی آن وقتی خواهد بود که مانند داروی آنژی پارس مراحل ثبت خود را در وزارت بهداشت گذرانده باشد.

ثبت داروی "آنژی پارس" در خارج از کشور

وی از تلاش برای ثبت داروی "آنژی پارس" در خارج از کشور خبر داد و گفت: شرکت سازنده دارو همزمان با ثبت در داخل کشور، برای ثبت در خارج از کشور نیز اقدام کرده است. شرکت تولید کننده ایرانی در حال مطالعه نحوه ورود این دارو به بازارهای جهانی است و جایگاه مناسبی نیز در این بازار خواهد یافت.

وزیر بهداشت در خصوص تأثیر دستاوردهای محققان ایرانی و تأثیر آن در غرور ملی و عزت کشور در پاسخ به خبرنگاری گفت: اتفاقی که در کشور ما رخ داده است، این است که جوانان، مردم و محققان کشور خودباوری و اعتماد به نفس چشمگیری پیدا کرده اند و محصولات خود را به خوبی نشان داده است.

وی افزود: متوسط سن دانشمندان ایرانی در عرصه انرژی هسته ای کمتر از 30 سال است و این دانشمندان کاری کرده اند که برخی از کشورها پس از نیم قرن حضور در عرصه تحقیقات علوم هسته ای هنوز به این دستاوردها دست پیدا نکرده اند.

لنکرانی گفت: در بخش تحقیقات دارویی نیز عمدتاً دانشمندان جوان کشور در کنار محققان باتجربه توانسته اند به این کارها دست پیدا کنند و این موضوع در زمینه های مختلف الهام بخش بوده است و کارهای جدید، نوآورانه و خلاق به نسبت دو سال گذشته دوبرابر رشد داشته است.

 استفاده از فیبروبلاست جنینی در التیام زخم

وی در مورد کار تحقیقاتی استفاده از فیبروبلاست جنینی در التیام زخم نیز یادآور شد: این کار در مراحل تحقیقاتی خود رشد خوبی داشته است و بیشتر مسئله علمی آن بر جنبه خدماتی غلبه دارد و فناوری پیچیده ای است که دانشمندان ایرانی به آن فکر کرده اند و به ثمر رسانده اند.

وزیر بهداشت افزود: همچنین استفاده از ریز فناوری در التیام زخم نیز از دیگر کارهای جدید دانشمندان ایرانی است. این دانشمندان توانسته اند اسکلت بافت را با ریز فناوری بسازند و جوشگاه را در زخمها به حداقل برسانند و نوید بخش یک آینده اثرگذار در عرصه علمی کشور خواهد بود.

وی در مورد اندازه گیری قند خون و لزوم توجه به آن گفت: وزارت بهداشت غربال گری جمعیت روستایی در خطر در مورد دیابت را به طور کامل انجام داده است و میزان تشخیص بار اول دیابت در بخش روستایی، 3 برابر گذشته بوده است و نشان دهنده بیماریابی فعال است.

لزوم فعالیت برای کاهش شیوع دیابت

لنکرانی افزود: فراتر از این مسئله باید در مورد کاهش شیوع دیابت فعالیت کرد و در این میان عادات غذایی باید تغییر کند که احتیاج به فرهنگ سازی دارد. استفاده نکردن از نوشابه گازدار، کاهش استفاده از قند و شکر نیز از جمله فرهنگ سازی در این زمینه است.

وی تأکید کرد: این فرهنگ سازی از طریق رابطین و داوطلبین بهداشت که 100 هزار نفر هستند، انجام می گیرد. رکن دیگر پیشگیری دیابت نیز ورزش است که اگر همه مردم متعهد شوند ورزش را انجام دهند به کاهش دیابت می انجامد. افراد چاق نیز در خطر هستند و باید کنترل وزن را در نیز جزء فعالیت های پیشگیرانه قرار دهند.

وزیر بهداشت اقدامات وزارت بهداشت در مورد بیماریابی فعال دیابت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه تجربه خوب پزشک خانواده در روستا وجود دارد و افرادی هم که سابقه خانوادگی دارند باید بعد از 25 سالگی و اگر سابقه ندارند بعد از 45 سالگی حداقل یکبار قند خون ناشتا را کنترل کنند.

ایجاد شهرک صنعتی علمی حوزه سلامت

وی در خصوص شهرک صنعتی علمی حوزه سلامت نیز یادآور شد: این موضوع در دیدار با وزیر صنایع مطرح شد و مورد موافقت قرار گرفته است. در این شهرک مجموعه صنایع مرتبط با بخش سلامت به طور ویژه حمایت خواهد شد و یکی از این حمایتها جمع آوری آنها در یک شهرک مرتبط است. این تجمیع موجب می شود که هم حمایت قویتر و بیشتری از آنها انجام گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha