آیا تا به حال به این فكر كرده‌اید كه چگونه می‌توانید عادت‌های سالم و صحیح را در كودكانتان پرورش دهید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این پژوهش به 10 راه كار برای این منظور اشاره شده كه به طور مختصر توضیح داده می‌شوند.

در گام نخست به عنوان یك پدر یا مادر سعی كنید نقشی مثبت و نمادین را ایفا كنید. اگر رفتارهای صحیح در رفتارها نمود پیدا كند، تاثیر بیشتری در رفتار كودكان خواهد داشت. این كار به مراتب آسان‌تر از آن است كه بخواهیم كودكان را برای داشتن رفتار مناسب متقاعد كنیم.

در مرحله بعد باید فعالیت‌های خانوادگی‌ و دسته جمعی را در اعضای خانواده ترغیب كنید. اگر ما وقت خاصی را برای فعالیت‌های دسته جمعی از قبیل قدم زدن، دوچرخه سواری، شنا كردن، رفتن به باغ و یا حتی قایم باشك بازی كردن در نظر بگیریم، تمام اعضای خانواده از این قبیل فعالیت‌ها و با هم بودن‌ها لذت خواهند بود.

راه كار سوم این است كه زمان بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی و تماشای تلویزیون را كاهش دهید. این بازی‌ها زندگی انسان را به سوی بی‌تحركی سوق می‌دهد. هم چنین هله هوله خوری و مصرف تنقلات افزایش می یابد كه این امر خود منجر به چاقی بیش از حد ‌شده و فرد در معرض خطر ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی قرار می‌گیرد.

در چهارمین اقدام، كودكان را به انجام دادن فعالیت‌های جسمی كه دوست دارند، تشویق كنید. هر كودكی ویژگی‌های فردی خاص خود را دارد، باید به آنها اجازه داده شود كه فعالیتهای متفاوت انجام دهند تا بفهمند به كدامیك از آنها علاقه‌مند هستند. وقتی به كاری علاقه‌مند شوند تمرین و ممارست بیشتری نشان می‌دهند و وقت بیشتری صرف انجام دادن آن می‌كنند.

راه پنجم این است كه حامی و یاور آنها باشید. باید به نكات مثبت كودكان بیشتر از نكات منفی اهمیت داده شود. همه دوست دارند برای كارهای خوبی كه انجام می‌دهند ستوده شوند. باید موفقیت‌های كودكان و نوجوانان را جشن بگیریم تا تصویر ذهنی مثبت و خوشایند از خود پیدا كنند و اعتماد به نفس آنها تقویت شود.

راه كار ششم، تعیین كردن چارچوب و اهداف مشخص و مخصوص است. به عنوان مثال یك ساعت در روز به فعالیت‌های فیزیكی پرداخته شود یا دو بار در هفته علاوه بر میوه می‌توانند دسرهای دیگری نیز بخورند. اگر اهداف خیلی مشكل و خیلی محدود كننده و دست و پا گیر باشند شانس موفقیت در انجام آنها پایین می‌آید.

به عنوان راه هفتم، همواره در نظر داشته باشید كه تشویق كردن كودكان به انجام دادن كاری نباید با دادن خوراكی صورت گیرد. دادن آب نبات و تنقلات به كودكان نه تنها راه مناسبی برای تشویق آنها نیست بلكه عادتهای غلط در آنها ایجاد می‌كند. راه‌های دیگری را نیز می‌توان برای ایجاد عادتهای مناسب در كودكان و ترغیب آنها به انجام دادن كارهای خوب پیدا كرد.

هشتمین راه كار این است كه زمان شام خوردن را زمان در كنار هم بودن در نظر بگیرید. وقتی غذا در كنار سایر اعضای خانواده صرف شود، احتمال مصرف خوراكی‌های نامناسب كاهش می‌یابد. كودكان را در تهیه و پخت و پز غذا شركت دهید به این ترتیب در همه افراد خانواده عادتهای غذایی خوب پرورش می‌یابد و شام خوردن در كنار هم لذت بخش می‌شود.

شیوه نهم، برای این منظور ابداع بازی خواندن برچسب‌های مواد غذایی بسته بندی شده است. بدین ترتیب هر یك از افراد خانواده می‌تواند مواد غذایی مناسب خود را تشخیص دهد و درباره غذاهایی كه می‌خورد اطلاعات بیشتری به دست آورد و با هوشیاری بیشتر آنها را انتخاب كند. این بازی‌ بعدها به عادتی تبدیل می‌شود كه در تغذیه سالم آنها تاثیر می‌گذارد.

دهمین و آخرین راه مناسب این است كه فعالانه در برنامه‌های سلامت كودكان شركت كنید. طرفدار كودكان سالم باشیم. در انتخاب غذاهای مناسب برای كودكان در مدرسه تاكید و به خاطر داشته باشید كه كودكان هم باید از نظر كنترل فشار خون، كلسترول و قند باید تحت نظر باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha