رییس مركز تحقیقات سرطان در دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: طبق تحقیقات جدید، استرس مهمترین عامل بروز سرطان در انسان شناخته شده است.

دكتر محمدرضا قوام نصیری روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: فشارهای روانی و استرس با تحت تاثیر قرار دادن سیستم ایمنی بدن زمینه بروز سرطان را در انسان تشدید می‌كند.

وی در ادامه گفت: تغذیه نادرست و مصرف مواد و غذاهای سرطان‌زا، سیگار و دخانیات، تحرك ناكافی، قرار گرفتن در معرض امواج و اشعه‌های مضر در محیط های شغلی و یا از طریق موبایل زمینه بروز سرطانهای مختلف را در انسان افزایش می‌دهند.

او با اشاره به نقش رژیم غذایی نادرست در ایجاد سرطان گفت: چربیهای اشباع شده حیوانی و روغنهای جامد، غذاهای سرخ كردنی، مصرف بالای نمك در رژیم غذایی، استفاده از مواد غذایی كنسرو شده، غذاهای آماده، تنقلاتی مانند چیپس و پفك، مصرف مواد غذایی دارای رنگدانه‌های مختلف و مواد نگهدارنده و نوشابه‌های گازدار همه و همه در شیوع سرطانهای دستگاه گوارش دخیل هستند.

وی افزود: مصرف روغنهای مایع با ترانس پایین‌تر از ‪ ۱۰‬درصد، غذاهای آب پز و بخارپز، مصرف میوه‌جات و سبزیجات از جمله موارد پیشگیری از سرطانهای گوارشی است.

او سرطان معده را یكی از سرطانهای شایع در استان خراسان رضوی و همچنین برخی دیگر از مناطق كشور مانند آذربایجان غربی ذكر و بیان كرد: هنوز تحقیق كاملی در این خصوص انجام نشده اما رژیم غذایی مرسوم در این مناطق از دلایل قابل پیشی‌بینی می‌باشد.

رییس مركز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت: هم‌اكنون سرطان پستان شایع‌ترین سرطان در بین خانمها و سرطان معده بالاترین شیوع را در بین آقایان دارد.

وی ‪ ۱۰‬سرطان شایع را به ترتیب شامل پوست، معده، مری، پستان، خون، روده، مثانه، پروستات، غدد لنفاوی و مغز عنوان كرد.

او گفت: تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ‪ ۵۰‬درصد سرطانها قابل پیشگیری هستند و حدود ‪ ۳۰‬درصد از آنها با تشخیص زودرس قابل درمان می‌باشند.

رییس بیمارستان امید مشهد همچنین از تاسیس واحد روانشناختی سرطان متشكل از تیم روان درمانی جهت حمایت‌های روحی و روانی بیماران سرطانی تا پایان سال در این بیمارستان خبر داد.

وی همچنین گفت: مركز آموزش بیماران سرطانی جهت آموزش و توانمندی این بیماران در مقابله با سرطان از دو سال پیش در بیمارستان امید مشهد تاسیس شده است.

چهارم فوریه مصادف با ‪ ۱۵‬بهمن ماه "روز جهانی مبارزه با سرطان" نامگذاری شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha