عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌پزشكی قزوین گفت: مصرف بی‌رویه ترشی‌ها و شورها ریسك ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

دكتر"مصطفی نوروزی"به‌مناسبت هفته سرطان در گفت وگو با ایرنا افزود: مصرف ترشی و شور تنها به‌عنوان چاشنی می‌باشد و هرگونه افراط درمصرف آن موجب وارد آمدن آسیب‌های جدی به سیستم گوارشی می‌شود.

وی به‌مصرف‌كنندگان توصیه‌كرد از حرارت دادن زیاد به روغن پرهیز كنند چرا كه دود ناشی از سوختن روغن حاوی "آكرولنین" سرطان زا می‌باشد.

دكتر نوروزی اظهار داشت: سرطان‌ها تا حدود زیادی قابل پیشگیری هستند و تغذیه سالم یكی از راههای پیشگیری از سرطان است.

وی اضافه‌كرد: در انار ماده ضد سرطان پروستات به نام فلاونویید یا اسید آلاجیك و درپرتغال نیز ویتامین ث و پلی‌فنول‌های فراوان عامل ضدسرطان‌پروستات وجود دارد.

عضو انجمن تغذیه ایران خاطرنشان كرد: افزایش مصرف سبزی، میوه و سالاد از نوع ارگانیك كه در تولید آنها از سموم و فاضلاب استفاده نشده باشد بدلیل داشتن ویتامین ‪ C ، E‬و فلاونویید، ریسك ابتلا به سرطان را كاهش می‌دهد.

دكتر نوروزی افزود: همچنین مصرف كرفس بدلیل داشتن لوتئولین و پیاز به علت دارا بودن ماده‌ای حلقوی به‌نام كرسیتین با خاصیت ضدسرطانی،احتمال ابتلا به سرطان را كاهش می‌دهد.

این متخصص تغذیه به‌شهروندان توصیه‌كرد تا از نانهای باگت ساندویجی، لواش و تافتون به علت درصد پایین سبوس، كمتر استفاده كنند و در مقابل از نان پر سبوس نظیر سنگگ كه ضد سرطان روده بزرگ است بیشتر مصرف نمایند.

دكتر نوروزی در ادامه افزود: مصرف ماهی دودی و نمك سود شده ریسك ابتلا به سرطان معده را افزایش می‌دهد.

وی همچنین در ادامه به شهروندان توصیه‌كرد، به‌جای ظروف تفلون پلاستیكی و یكبار مصرف از ظروف شیشه‌ای، استیل و چدن استفاده كنند.

عضو انجمن تغذیه ایران در پایان یادآور شد كه مصرف غذاهای ضد سرطان نیز باید در حد اعتدال مصرف شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha