برای اولین بار در جهان فرضیه جدیدی در زمینه ترمیم کلیه و مثانه از بین رفته از سوی محققان ایرانی ارائه شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر علیرضا زالی امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه این پروژه با همکاری مرکز تحقیقات بیماریهای کلیوی و پژوهشکده رویان در حال انجام است، گفت: بر اساس این پروژه فرضیه جدیدی در زمینه بیولوژی سلولی بافتهای کلیه برای اولین بار در جهان در ایران ارائه شد.

وی افزود: این پروژه فرضیه جدیدی را در زمینه سلولهای بنیادی و بحث جنین شناسی سلولهای کلیوی مطرح می کند که در دنیا جدید است و امیدواریم در مجلات بین المللی به چاپ برسد. در حال حاضر محققان موفق شدند سلولهای مثانه انسانی را در محیطهای متفاوت به منظور رشد سلولهای اصلی مجاری ادراری و کلیوی کشت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی کشت سلولی و مولکولی تاکید کرد: قرار است این آزمایشگاه بار بیماریهای کلیوی را در کشور ارزیابی کند که در فاز اول تا انتهای سال جاری بار بیماریهای سنگ کلیوی در کشور تخمین زده می شود.

وی با اشاره به اینکه ایران در زمینه بیولوژی سلولی و مولکولی همگام با تحولات جهانی پیش می رود، اظهار داشت: در طول سالهای اخیر با توجه به حجم پیشرفتهایی که در این زمینه به دست آورده ایم در منطقه پیشگام هستیم و پیش بینی می کنیم که تا یک دهه آینده ایرانیان جایگاهی ویژه در زمینه بیولوژی سلولی بحثهای نو، بدیع و مبتنی بر نوآوری در عرصه بیولوژی در سطح دنیا داشته باشد.

زالی ابراز امیدواری کرد: آزمایشگاه تحقیقاتی کشت سلولی و مولکولی در زمینه نارسایی کلیوی پروژه هایی را که مبنای بیولوژی سلولی دارند انجام می دهد تا در آینده برای کلیه و مثانه ای که از طریق عملهای جراحی و تخریبهای سرطانی ناشی می شود به وسیله مهندسی بافت، کلیه و مثانه جدید طراحی و در بدن انسان کاشته شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha