متخصصان می‌گویند؛ با وجودی كه ما نمی‌توانیم تمام عواملی را که منجر به بروز پوكی استخوان و شکستگی‌های ناشی از آن می‌شوند را كنترل کنیم، اما می‌توانیم با رعایت برخی نكات به تقویت استخوان‌ها و حفاظت از آنها کمک کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، برای این منظور متخصصان در گزارش 2008 مركز سلامت زنان هاروارد، 8 توصیه زیر را ارائه كرده‌اند.

نخست این كه بهتر است از مواد مغذی و مهم استفاده شود. برای این منظور باید رژیم‌های غذایی سالم که تامین کننده مواد مغذی چون پتاسیم، منیزیم، فسفر، کلسیم و ویتامین D هستند، بكار گرفته شوند.

توصیه دوم ورزش كردن است. در اکثر روزها حداقل 30 دقیقه را به انجام فعالیت‌های ورزشی تقویت استخوان اختصاص دهید. این فعالیت‌ها شامل ورزش‌های تحمل وزن همانند دویدن یا پیاده روی سریع و ورزش‌های استقامتی هستند.

نكته سوم این است كه به هیچ وجه سیگار نكشید. فرآیند تخریب استخوان در افراد سیگاری بسیار سریع‌تر صورت می‌گیرد و میزان شکستگی در این افراد بالاتر است.

چهارمین توصیه متخصصان این است كه انجام آزمایشات و كنترل‌های دوره‌ای را فراموش نكنید. یكی از این آزمایش‌ها سنجش تراکم ماده معدنی استخوان(BMD) در آغاز سن 65 سالگی است. این تست برای افرادی که دارای سابقه بیماری‌های خاص یا مصرف کننده داروهایی هستند که خطر شکستگی را افزایش می‌دهند، باید در سنین پایین‌تر انجام شود.

راه‌كار پنجم این است كه از داروهای محافظت کننده استخوان استفاده کنید. زنانی که در سنین پس از یائسگی قرار دارند و در گذشته دارای شکستگی استخوان بوده‌اند باید از داروهای پیشگیری كننده پوكی استخوان استفاده کنند.

به عنوان نكته ششم كه از اهمیت خاصی نیز برخوردار است توصیه می‌شود كه از افسردگی خود غافل نشوید.

پژوهشگران به تازگی به ارتباط بین افسردگی و کاهش تراكم استخوانی دست یافته‌اند.

هفتمین توصیه نگهداشتن وزن در حالت سلامتی است. وزن پایین تر از 127 پوند یا داشتن توده بدنی زیر 21 عامل خطر ساز برای پوكی استخوان محسوب می‌شود. از دست دادن وزن در دوران یائسگی احتمال کاهش توده استخوان را افزایش می‌دهد. از مصرف غذاهایی که از نظر کالری در حد بسیار پایینی هستند یا از غذاهایی که فاقد همه گروه‌های غذایی است، اجتناب کنید.

توصیه آخر این كه حتی‌الامكان از زمین خوردن اجتناب کنید. با احتیاط و به آرامی گام بردارید. از روشنایی راه پله‌ها و مدخل ورودی ساختمان‌ها اطمینان حاصل کنید. به منظور تعادل و جلوگیری از سرخوردن در حمام از دست گیره‌هایی که در وان یا در کنار دوش نصب شده‌اند، استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha