مدیربرنامه جامع مدیریت بیماری جاروك ‪ JAROOVAK‬لیموترش گفت: دانشمندان جوان كشور موفق به شناسایی ناقل بیماری جاروك لیموترش وراه مبارزه باآن شدند.

دكتر محسن مردی سه شنبه درگفت و گو با ایرنا افزود: دانشمندان مركز تحقیقات كشاورزی و منابع طبیعی استان فارس، حشره ناقل این بیماری را كه نوعی زنجره است شناسایی و معرفی كرده‌اند.

وی بیان كرد: بطور هم‌زمان نیز طرح تحقیقاتی مناسب‌ترین زمان جهت مبارزه با آن نیز توسط مركز تحقیقات كشاورزی هرمزگان با موفقیت انجام شد.

وی با اعلام اینكه هم اكنون ناقل بیماری و بهترین زمان ممكن برای مبارزه نیز شناسایی شده یكی از راه‌های مبارزه بابیماری جاروك لیموترش را سم‌پاشی ذكر كرد.

مردی گفت:از آنجا كه كارشناسان یاد شده سرگرم تحقیق در دیگر پروژه‌های مرتبط بااین بیماری هستند،قادربه‌ارایه اطلاعات بیشتری دراین زمینه نیستیم.

وی اضافه كرد:ناقل یاد شده از سال‌های گذشته بعنوان كاندیدا و در حد احتمالات مطرح بود طوری كه دانشمندان احتمال می‌دادند كه این باشد، امسال این احتمال تبدیل به یقین شد و دانشمندان ایرانی گفتند ‪ ۱۰۰‬درصد عامل بیماری جاروك لیموترش همین حشره است.

مردی ادامه داد: پس از شناسایی ناقل، زمان مبارزه باآن و حتی نوع وسیله مبارزه‌واینكه‌كی وچه‌زمانی سم پاشی راانجام بدهیم نیز تعیین شد و دانشمندان درحال تهیه دستورالعمل‌های علمی و كاربردی آن هستند.

وی گفت:این برای اولین بار در دنیاست كه ناقل بصورت كاملاعلمی تایید شده است و یكی از مراكز تحقیقاتی نیز درحال تهیه دستورالعمل لازم برای استفاده از سموم تایید شده علیه این بیماری است.

وی گفت:پیشرفتی كه برنامه جامع مدیریت بیماری جاروك لیموترش طی دو سال اخیر داشته از نظر حجم كاری چندین برابر اقداماتی است كه در طول ‪ ۱۰‬سال گذشته انجام شده است.

مردی بیان داشت: این كار باعث شد تا ‪ ۱۵۲‬نماینده مجلس بطور خودجوش با ارسال نامه‌ای از رییس جمهوری بخاطر انجام این كار تشكر كنند.

در نامه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ازاینكه بعداز ‪ ۱۰‬سال مشكل بیماری جاروك لیموترش بطور جدی در دستور كار قرار گرفته و برای آن برنامه نوشته شده وبا وجود مشكلات فراوان اجرا گردیده تقدیر و تشكر بعمل آمده است.

‪ ۱۵۲‬نماینده مجلس نوشته اند: سبك كار و سبك برخورد با این موضوع و راه اجرای آن جای تشكردارد و بعنوان یك روش نوین برای پیشبرد اهداف كشور قابل استفاده دیگران نیز خواهد بود.

مدیر برنامه جامع مدیریت بیماری جاروك لیموترش ادامه داد: هم زمان با ایران شبكه بین‌المللی جاروك لیموترش را تاسیس و از بهترین متخصصان حوزه های مختلف این كار دعوت كردیم.

مردی اظهارداشت: دانشمندان استرالیایی، اسپانیایی، فرانسوی،كانادا و عمان كه اكثر آنان ایرانی‌های مقیم آنجا هستند ضمن اعلام آمادگی تیم‌های تحقیقاتی نیز در اختیار ما قرار دادند.

وی باغ‌های لیموترش آلوده به این بیماری را مربوط به جیرفت و كهنوج و سیستان و بلوچستان و همچنین هرمزگان دانست و افزود: خوشبختانه به باغ‌های لیموترش استان فارس و بوشهر و حتی شمال كشور سرایت نكرده است.

ناقل بیماری جاروك لیموترش حشره‌ای به نام زنجرك است كه شناسایی‌آن امكان مبارزه بااین بیماری را بوجود آورده و از این پس خسارت‌های ناشی از آن كاهش می‌یابد.

مدیر برنامه جامع مدیریت بیماری جاروك لیموترش گفت: سه هزارو ‪ ۵۰۰‬هكتار از باغ‌های لیموترش هرمزگان به بیماری جاروك جادوگر آلوده است.

مردی افزود: برای پاكسازی این میزان سطح زیركشت درختان لیموترش مبتلا به بیماری جاروك جادوگر نیاز به ‪ ۲۰۰‬میلیارد ریال اعتبار است.

طرح جامع مدیریت بیماری جاروك لیموترش طرحی پنج ساله است كه از امسال در سطح كشورآغازشده كه اجرای آن ‪ ۳۸۰‬میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

سطح زیركشت باغ‌های لیموترش كشور ‪ ۴۱‬هزارهكتار اعلام شده كه ‪ ۲۰‬هزار هكتار آن با تولید ‪ ۲۶۰‬هزار تن محصول به هرمزگان تعلق دارد.

طبق اطلاعات ارایه شده بوسیله اداره حفظ نباتات سازمان جهاد كشاورزی هرمزگان، بیماری جاروك جادوگر لیموترش برای اولین بار در سال ‪ ۷۶‬خورشیدی در شهرستان نیكشهر از توابع سیستان و بلوچستان و دی ماه ‪ ۷۷‬نیز در میناب هرمزگان گزارش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha