چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9601

یك مطالعه نشان می‌دهد كه دادن یك دوز كم محلول شكر به نوزدان قبل از واكسن زدن درد تزریق را برای آنها قابل تحمل‌تر می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازرویترز هلث از نیویورك، دادن دو میلی لیتر از یك محلول قندی ‪ ۲۴‬درصد خوراكی به كودكان دو تا چهار ماهه دو دقیقه قبل از ایمن‌سازی معمول آنها، درد تزریق واكسن را كاهش می‌دهد و زمان بازگشت وضعیت آنها به وضعیت عادی را كاهش می‌دهد.

دكتر "لیندا ای. هاتفیلد" در "دانشكده پرستاری دانشگاه دولتی پنسیلوانیا" و همكارانش قبل از انجام یك سری تزریقات، به ‪ ۳۸‬نوزاد محلول قندی و ‪ ۴۵‬نوزاد دیگر آب خالص دادند.

تزریق‌های اول، دوم و سوم به ترتیب دو، پنج و ‪ ۷‬دقیقه پس از دادن این محلول‌ها صورت گرفت.

محققان برای ارزیابی میزان درد نوزادان از یك مقیاس درد معتبر استفاده كردند كه بر اساس آن گریه، حالت چهره، رفتار، حركت بدن و خواب را اندازه گرفته می‌شود.

این میزان از درجه صفر تا ‪ ۱۰‬دارد كه درجات بالاتر میزان درد بیشتر را نشان می‌دهد.

محققان میزان درد نوزادان را بلافاصله پس از هر تزریق و در دقیقه نهم اندازه گرفتند.

در این مطالعه دیده شد كه نوزادانی كه محلول قند خورده بودند میزان درد آنها بلافاصله پس از هر تزریق از ‪ ۱/۱۹‬درجه تا ‪ ۳/۸۰‬درجه بود درحالیكه این میزان در كودكانی كه به آنها آب خالص داده شده بود ‪ ۳/۰۲‬تا ‪۴/۸۱‬ درجه بود.

میزان درد در دقیقه نهم در گروه نوزادانی كه به آنها محلول قندی داده شده بود و گروهی كه آب خالص خورده بودند به ترتیب ‪ ۰/۵۹‬و ‪ ۲/۷۵‬بود.

این مطالعه در شماره فوریه ‪ ۲۰۰۸‬مجله "طب اطفال" منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha