تلاش دوستداران پرندگان در شمال اروپا كه در فصل زمستان برای این موجودات غذا تهیه می‌كنند، مهر تایید علمی خورد.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل ازخبرگزاری فرانسه از پاریس، یك مطالعه جدید كه روز چهارشنبه منتشر شده، نخستین بررسی در مقیاس بزرگ است كه ثابت می‌كند تهیه غذای اضافی برای پرندگان در زمستان نه تنها به آنها كمك می‌كند كه در هوای سرد زمستان زنده بمانند بلكه آنها را قادر می‌سازد تا فصل زاد و ولد موفق‌تری داشته باشند.

این آزمایش در زمین جنگلی حفاظت شده در شهرستان "داون" در شمال ایرلند انجام شد. جعبه‌های آشیانه با میخ به درخت‌ها وصل شد.

در این آزمایش منطقه‌ای از جنگل به عنوان منطقه كنترل دست نخورده باقی ماند تا محققان بررسی كنند كه چگونه پرندگان وحشی بدون مكمل‌های غذایی، خوراك خود را تهیه می‌كنند.

در بخش دیگری از جنگل دانشمندان محفظه‌های استوانه‌ای شكل با دیواره توری مخصوص كه داخل آن از بادام زمینی پر شده بود قرار دادند كه شبیه به نوع و حجم غذایی بود كه معمولا در انگلیس در فصل زمستان در باغ‌های گذاشته می‌شود.

در این آزمایش دیده شد پرندگانی كه در بخشی از جنگل زندگی می‌كردند كه برای آنها غذا تهیه می‌شد بطور متوسط ‪ ۲/۵‬روز زودتر از پرندگان بخش كنترل تخم می‌گذاشتند.

تعداد جوجه‌هایی كه پرندگان هر دو گروه تولید كردند یكسان بود اما احتمال زنده ماندن جوجه‌ها تا حدی كه بتوانند پرواز كنند و آشیانه را ترك كنند در گروهی كه برای آنها غذا تهیه می‌شد بسیار بیشتر بود.

تقریبا ‪ ۸۰‬درصد جوجه‌های این گروه قادر به پرواز بودند اما میزان این موفقیت در جوجه‌های گروه "كنترل" اندكی بیش از ‪ ۶۰‬درصد بود.

یكی از نویسندگان این مطالعه به نام "استوارت بیرهاپ" از دانشگاه اكستر در جنوب غرب انگلیس گفت، غذای اضافی كه برای پرندگان تهیه می‌شود حاوی چربی، پروتئین و كربوهیدرات است كه پرندگان ماده را قویتر كرده و قدرت تخم‌گذاری آنها را بیشتر می‌كند.

وی افزود، غذاهایی مانند بادام زمینی و دانه‌های پرندگان نیز شامل انواع ویتامین و مواد معدنی است كه آنها نیز می‌توانند موجب تولید تخم‌ها و جوجه‌های سالمتری شوند.

طبق ارزیابی كه در این گزارش قید شده است، انگلیسی‌ها و آمریكایی‌ها هر سال بیش از ‪ ۵۰۰‬هزار تن غذا برای پرندگان در نقاط مختلف قرار می‌دهند.

این مطالعه در نشریه "گزارش‌های زیست شناسی" منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha