محققان ایرانی موسسه رویان موفق به اجرای طرح پیوند اتولوگ سلولهای ملانوسیت، تولید پروتئین فاکتور رشد فیبرو بلاستی انسانی و تولید موش از سلولهای بنیادی جنینی موشی شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر شفیعیان امروز در نشست خبری موسسه رویان در خصوص بیماری لک و پیس ( ویتیلگو) گفت : این بیماری با از دست دادن موضعی و پیشرونده سلولهای رنگدانه و ایجاد لکه های سفید رنگ در پوست فرد ایجاد می شود و می تواند به صورت موضعی یا سیستمیک بروز کند. در واقع وجود ضایعات با رنگ غیر طبیعی به خصوص در نواحی صورت، دست و دیگر مناطق قابل رویت است مشکلات روحی و روانی برای فرد ایجاد کرده و در زندگی طبیعی او اختلال ایجاد می کند.

وی یاد آور شد: مشکل اصلی در این بیماران ناکارآمد بودن سلولهای ملانوسیت است بنابراین جایگزینی این سلولها می تواند به درمان آنها کمک کند.

اجرای طرح پیوند اتولوگ سلولهای ملانوسیت توسط محققان ایرانی

شفیعیان با اشاره به طرح تحقیقاتی که در پژوهشکده رویان برای درمان این بیماری استفاده شده است، گفت: طرح تحقیقاتی پیوند اتولوگ سلولهای ملانوسیت در این پژوهشکده با هدف جایگزینی این سلولها طراحی و اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مطالعه سلولهای ملانوسیت از نواحی سالم پوست با استفاده از جداسازی آنزیمی جدا و برای بیماران استفاده و به خودشان تزریق شد. نتایج به دست آمده در مراحل اولیه نشان داد که استفاده از این روش کاملا بی خطر بوده و عارضه ای برای بیمار نداشته است.

شفیعیان با اشاره به درمانی معمول در جهان برای درمان این بیماری یادآور شد: در دنیا از روش ایجاد تاول و تراشیدن پوست برای انتقال سلولهای ملانوسیت استفاده می کند اما ما در ایران بدون این روش ها و با دوران نقاهت کمتر برای بیمار توانستیم این کار را به انجام برسانیم.

وی تاکید کرد: این کار برای اولین بار در دنیا انجام گرفته است و پیش بینی می شود این روش از تابستان سال آینده به صورت پروژه درمانی برای بیماران مبتلا استفاده شود.

تولید پروتئین فاکتور رشد فیبرو بلاستی انسانی

به گزارش مهر، همچنین در این نشست دکتر حسین بهاروند مدیر گروه سلولهای بنیادی پژوهشکده رویان از خود کفایی در تولید پروتئین فاکتور رشد فیبروبلاستی انسانی خبر داد و گفت: این پروتئین در بسیاری از فرایندهای سلولی مانند تقسیم سلولی، تکامل جنین، رگ زایی و بسیاری فرآیندهای دیگر نقش دارند.

بهاروند اضافه کرد: این پروتئین به عنوان یک فاکتور مهم محیط کشت سلولهای بنیادی جنینی انسانی اضافه می شود تا بتوانیم این سلولها را در حالت بنیادینگی و بدون تمایل حفظ و تکثیر کنیم.

وی افزود: هزینه خرید این ماده توسط شرکتهای بزرگ تجاری خارجی بسیار زیاد بوده و هر آمپول حاوی 25 میگرو گرم این فاکتور 390 یورو قیمت دارد و با توجه به این هزینه ما در رویان تصمیم گرفتیم با استفاده از روش بیان ژن در محیط آزمایشگاهی آن را تولید کنیم.

بهاروند خاطرنشان کرد: نتایج نشان داده است که فاکتور رشد فیبرو بلاستی انسانی تولید شده درپژوهشکده رویان کیفیتی مشابه با بهترین فاکتورهای رشد تولیدی شرکتهای تجاری بین المللی دارد و امکان صادر کردن آن را پس از برآورده شدن نیاز داخل کشور وجود دارد.

تولید موش از سلولهای بنیادی جنینی موشی توسط محققان ایرانی

وی همچنین از تولید موش از سلولهای بنیادی جنینی موشی در پژوهشکده رویان خبر داد.

بهاروند با تشریح این دستاورد علمی گفت: سلولهای بنیادی جنینی از جنین قبل از لانه گذاری شده در رحم به دست می آید و توانایی تمایل و انواع دیگر سلولها را دارد.

وی افزود: آینده پزشکی به سلول درمانی اختصاص دارد و تولید مدلهای حیوانی پرنس ژنیک می تواند ما را در گام های بعدی تحقیقات راهنمایی کند. ما در این تحقیق توانستیم با دست کاری ژنتیکی در این جنین موش مدل دلخواه خود را به دست آوریم.

بهاروند یاد آور شد: این کار در سال 1981 برای اولین بار در جهان انجام شده است و در سال 1989 اولین موش با صفات ژنتیکی مورد نظر به دست آمده است تولید این حیوانات به ایجاد مدل درمانی برای بیماری های انسانی کمک خواهد کرد.

گزارش مشروح مهر از این نشست خبری متعاقبا منتشر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha