نتایج مطالعات نشان می‌دهد كه ورزش كردن به همراه موسیقی، می‌تواند به انجام دادن بهتر حركات ورزشی و تاثیر مفیدتر آنها بر روی بدن و سلامت آن كمك كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بر اساس این مطالعات، 4 نوع موسیقی به بهتر انجام دادن تمرینات ورزشی كمك می‌كند. نوع اول در انجام دادن تمرین‌هایی كه حركات تكراری در آنها وجود دارد. مثل دویدن كه می‌تواند توجه ورزشكار را از احساس خستگی منحرف كرده و به خود معطوف كند.

نوع دوم موسیقی سطوح تحریك پذیری را كاهش می‌دهد و بنابراین می‌تواند به عنوان آرامش بخش برای آرام كردن ورزشكارانی كه بیش از اندازه نگران هستند، استفاده شود. برای تقویت روحیه ورزشكاران می‌توان از نوارهای موسیقی كه با تلقین‌های كلامی ایجاد انگیزه می‌كنند، استفاده كرد. هم چنین می‌توان از موسیقی آرام بخش به عنوان زمینه‌ای برای تمرد و آرامش اعصاب بهره گرفت.

نوع سوم موسیقی به دلیل شباهتهایی كه بین ریتم موسیقی و حركات انسانی ایجاد می‌شود، سودمند است. بدین ترتیب شنیدن موسیقی ضمن انجام دادن تمرین‌های ورزشی سطح بازدهی كار در شركت كنندگان، تمرینات ورزشی را افزایش می‌دهد.

نوع چهارم، موسیقی است كه در آن توازن موسیقی با الگوهای مهارتی ورزشی هم خوانی دارد. لذا می‌تواند فراگیری مهارتهای حركتی را بهبود بخشد و محیط آموزشی بهتری را ایجاد كند. در تایید این امر می‌توان به شواهدی در ورزش‌های ژیمناستیك و شنا اشاره كرد.

به گفته متخصصان؛ برای اینكه یك قطعه موسیقی بتواند واقعا شنونده را سر شوق بیاورد باید دارای ویژگی‌های ریتمیك نیرومندی باشد كه فعالیت در حال انجام، هماهنگ شود و نیز ضرب آهنگ آن با ضربان قلب پیش بینی شده هماهنگی داشته باشد.

نوای موسیقی و توازن آن نیز باید تاثیر مثبتی بر حالات روحی ورزشكار داشته باشد. یعنی باید بتواند به وی نیرو ببخشد و توان وی را افزایش دهد. در نهایت بهتر است كه موسیقی انتخابی با فعالیت جسمی در حال انجام به نوعی همخوانی داشته باشد.

سه عامل دیگر نیز در انتخاب موسیقی ورزش اهمیت دارد كه عبارتند از: 1- تنوع موسیقی كه به تداوم انگیزش ورزشكار به فعالیت ورزشی منجر شود.

2- بلندی صدای موسیقی كه نباید تحت الشعاع صدای محیط تمرین قرار گیرد.

3- چنانچه انطباق زمانی موسیقی با تمرین ورزشی مدنظر است ضرب آهنگ آن باید با میزان كار مورد نظر نیز انطباق داشته باشد.

در نهایت این بررسی‌ها نشان داد كه موسیقی می‌تواند تاثیر به سزایی بر سطح لذت بردن از تمرینات ورزشی داشته باشد و انتخاب موسیقی درست و مناسب می‌تواند عامل مهمی در تداوم تمرینات ورزشی و در نتیجه حفظ نشاط و سلامت بدن افراد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha