غلظت قند خون در فرد مبتلا به دیابت بالاست و همین قند می‌تواند منجر به پیدایش تغییراتی در رگهای كوچك بدن از جمله عروق تغذیه كننده شبكیه چشم شود كه در نهایت می‌تواند اختلالاتی در بینایی فرد ایجاد كند.

دكتر غلامرضا خاتمی‌نیا، متخصص چشم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی جندی‌شاپور اهواز، در گفت وگو باایسنا اظهار كرد: دیابت یا بیماری قند به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین پدید می‌آید. انسولین ماده‌ای است كه در بدن توسط لوازالعمده تولید و باعث می‌شود قند یا به عبارتی مهمترین منبع انرژی بدن مورد استفاده قرار گیرد.

وی افزود: رتینوپاتی یكی از عوارض دیابتی است كه سبب تغییراتی در عروق چشم می‌شود. ابتلا به این مشكل در بیماران دیابتی سبب نابینایی فرد می‌شود و در صورتی كه فرد به دیابت مبتلا باشد لازم است كه معاینه پزشكی منظم توسط چشم پزشك داشته باشد زیرا رتینوپاتی ممكن است تا مدت‌ها بدون علامت باشد.

خاتمی نیا با اشاره به این كه این بیماری با درمان صحیح و به موقع بهبود می‌یابد، تصریح كرد: برخی ضایعات شبكیه در جریان بیماری با استفاده از اشعه لیزر كه مانع تراوش یا خونریزی در رگها است بسیار مفید واقع شده و از بروز تغییرات منجر به نابینایی جلوگیری می‌كند.

این متخصص چشم یادآور شد: اشعه لیزر نوع خاصی از امواج تقویت نورانی است و در صورتی كه به موقع مورد استفاده قرار گیرد می‌تواند در بسیار از موارد چشم را از خطر بالقوه كوری قطعی نجات دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha