كم خوابی، استرس، عفونت و برخی مواد غذایی از عوامل تشدید كننده‌ حملات تشنج در بیماران صرعی است.

دكتر كوروش قره‌گوزلی رییس انجمن حمایت از بیماران مصروع و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این كه منشا اصلی بیماری صرع كورتكس یا قشر مغز است، اظهار كرد: صرع ممكن است به چندین علت ایجاد شود كه تشنج از علایم بارز آن است. معمولا زمانی كه تشنج به دفعات تكرار شود (بیش از دو بار) به آن صرع می‌گویند.

دكتر قره‌گوزلی با اشاره به عوامل ایجاد صرع گفت: به طور كلی عوامل ایجاد كننده صرع در دو گروه علت‌های اولیه و ثانویه قرار می‌گیرند. در علت‌های اولیه كه قشر مغز عامل ایجاد كننده‌ تشنج است، ممكن است علت تشنج شناخته نشود. در این مورد عكس‌برداری‌های انجام شده از مغز سالم و عملكرد فرد طبیعی است؛ این در حالی است كه فرد هر چند وقت یك بار دچار تشنج می‌شود.

وی در توضیح عوامل ثانویه نیز گفت: صرع ممكن است علامتی از یك بیماری باشد. به عنوان مثال، علامتی از تومور مغزی باشد. همچنین صرع می‌تواند علامتی از سكته‌ مغزی، ضربه مغزی، عفونت مغزی و نارسایی اكسیژن به مغز در حین تولد باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در توضیح درمان بیماران صرعی گفت: در مواردی كه عامل اصلی تشنج‌ها شناخته نمی‌شود و فرد دارای عملكردی طبیعی است به وسیله دارو درمان انجام می‌شود. همچنین در مواردی كه صرع علامتی از یك بیماری است معمولا با درمان بیماری اصلی، صرع هم از بین می‌رود.

وی با بیان این كه تشنج در افراد مختلف متفاوت است و به دو شكل ظاهر می‌شود، افزود: تشنج ممكن است سراسر مغز و یا تنها قسمتی از مغز را درگیر كند. در برخی موارد ممكن است بیمار دچار سقوط و تكان‌های تشنجی نشود و تنها رفتار و علامت غیرعادی از خود نشان دهد. همچنین فرد ممكن است موارد غیرعادی در محیط اطراف مشاهده كرده و یا صداهای خاصی بشنود.

وی ادامه داد: در تشنج‌های سراسری در زمان حمله تمام عضلات بدن منقبض می‌شوند. با انقباض عضله زبان، زبان بیرون می‌آید و عضلات فك هم منقبض می‌شوند كه ممكن است باعث خونریزی و در موارد استثنایی منجر به قطع زبان شود.

دكتر قره گوزلی در این باره ادامه داد: افراد به اشتباه با قرار دادن اجسام خاصی بین دندان‌های بیمار سعی می‌كنند از خونریزی زبان جلوگیری كنند كه انجام این كار توصیه نمی‌شود. این در حالی است كه در بیمارستان‌ها اجسام پلاستیكی خاصی كه صدمه‌ای به بیمار وارد نمی‌كند، برای این منظور استفاده می‌شود.

رییس انجمن حمایت از بیماران مصروع به اقدامات اولیه در زمان حمله در این بیماران اشاره كرد و گفت: در اولین اقدام باید بیمار به سمت چپ خوابانده شود و به منظور خارج شدن ترشحات از دهان، سر بیمار به طرف پایین قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: در صورت كنترل تشنج‌ چنانچه فرد مجددا دچار حمله ‌شود، بهتر است برای مشخص شدن علت آن به پزشك مراجعه كند. در برخی موارد نیز به علت ضایعات ساختمان مغزی ممكن است حملات تشنجی مرتب تكرار و فرد در طول روز بارها دچار حمله شود؛ در این موارد مراجعه به پزشك در شرایط خاصی صورت می‌گیرد كه این شرایط توسط پزشك معالج مشخص می‌شود.

دكتر قره‌گوزلی به عوامل تشدید كننده‌ صرع اشاره كرد و گفت: استفاده نكردن از دارو مهم‌ترین عاملی است كه باعث بروز تشنج در بیماران مصروع می‌شود. قرار گرفتن در شرایط استرس زا نیز می‌تواند در افراد صرعی تشنج‌زا باشد. كم‌خوابی، مصرف برخی از غذاها و نیز وجود برخی عفونت‌ها به علت ایجاد تب زیاد ممكن است تشنج‌زا باشند.

دكتر قره‌گوزلی با اشاره به وجود صرع در دوران بارداری گفت: صرع در دوران بارداری به دلیل این كه ممكن است هم به مادر و هم به جنین صدمه بزند با دارودرمانی كنترل می‌شود. معمولا داروهایی برای این منظور در نظر گرفته می‌شوند كه عارضه‌ كمتری برای جنین داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha