ایران برای نخستین بار در دنیا به دانش بومی پیوند اتولوگ سلولهای ملانوسیت برای درمان بیماران مبتلا به بیماری لک و پیس (Vitiligo) دست یافت.

دکتر سعید شفیعیان متخصص پوست در نشست خبری پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی در خصوص بیماری لک و پیس ( ویتیلیگو) گفت: این بیماری با از دست دادن موضعی و پیشرونده سلولهای رنگدانه و ایجاد لکه های سفید رنگ در پوست فرد ایجاد می شود و می تواند به صورت موضعی یا سیستمیک بروز کند. در واقع وجود ضایعات با رنگ غیر طبیعی به خصوص در نواحی صورت، دست و دیگر مناطق قابل رویت است مشکلات روحی و روانی برای فرد ایجاد کرده و در زندگی طبیعی او اختلال ایجاد می کند.

وی یاد آور شد: مشکل اصلی در این بیماران ناکارآمد بودن سلولهای ملانوسیت است بنابراین جایگزینی این سلولها می تواند به درمان آنها کمک کند. در حال حاضر نیز حدود یک دهم تا 2 درصد جمعیت دنیا به این بیماری مبتلا می شوند.

شفیعیان با اشاره به طرح تحقیقاتی که در پژوهشکده رویان برای درمان این بیماری استفاده شده است، گفت: طرح تحقیقاتی پیوند اتولوگ سلولهای ملانوسیت در این پژوهشکده با هدف جایگزینی این سلولها طراحی و اجرا شد.

وی خاطرنشان کرد: در این مطالعه سلولهای ملانوسیت از نواحی سالم پوست با استفاده از جداسازی آنزیمی جدا و برای 8 بیمار استفاده و به خودشان تزریق شد. نتایج به دست آمده در مراحل اولیه نشان داد که استفاده از این روش کاملا بی خطر بوده و عارضه ای برای بیماران نداشت.

همکار تحقیقاتی پروژه پیوند اتولوگ سلولهای ملانوسیت برای درمان بیماران مبتلا به بیماری لک و پیس با اشاره به درمانی معمول در جهان برای درمان این بیماری یادآور شد: در دنیا از روش ایجاد تاول و تراشیدن پوست برای انتقال سلولهای ملانوسیت استفاده می کند اما ما در ایران بدون این روش ها و با دوران نقاهت کمتر برای بیمار توانستیم این کار را به انجام برسانیم.

وی افزود: در روشی که در رویان استفاده کردیم سلولها به نوعی غنی سازی شدند و شروع به رنگدانه سازی کردند. در روشهای معمول در دنیا 50 تا 70 درصد بیماران توانستند بهبودی کسب کنند اما این مسئله در مورد بیماران ایرانی به طور کامل انجام شد.

شفیعیان با اشاره به فاز دوم این طرح گفت: در بخش دوم کشت، تکثیر و انتقال این سلولها انجام گرفته است که هنوز در مرحله تحقیقات اولیه قرار دارد.

وی تاکید کرد: این کار برای اولین بار در دنیا انجام گرفته است و پیش بینی می شود این روش از تابستان سال آینده به صورت پروژه درمانی برای بیماران مبتلا استفاده شود.
 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha