چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۵

داروی بیوگلیتازون یکی از داروهای مهم ضددیابت در دنیاست که بتازگی محققان ایرانی با نام تجاری گلوتازون موفق به تهیه آن شده و آن را در اختیار بیماران مبتلا به دیابت گذاشته اند.

گلوتازون ، دارویی برای کنترل دیابت

هم اکنون 5دسته داروی خوراکی برای درمان دیابت نوع دو استفاده می شود که شامل سولفونین اوره ها ، مگلیتیندها ، بیگوایندها ، تیازولیدین دیون ها و مهارکننده های گلوکوزیداز است.
انواع داروهای ضددیابت خوراکی گاهی باعث کاهش شدید قندخون شده و موجب می شوند در اندام های حیاتی مثل مغز و اعصاب ، اثرات غیرقابل جبران و گاهی مرگ بروز کند. یکی از مزایای داروی گلوتازون آن است که این عوارض را در بیمار ایجاد نمی کند. و از آنجا که هر داروی ضددیابت مکانیسم خاصی برای کنترل قند خون دارد ، گلوتازون نیز با مکانیسم خاصی این فرآیند را انجام می دهد.گلوتازون می تواند چربی خون را نیز به همراه قند خون کاهش دهد. شواهد روزافزون پزشکان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی نشان می دهد ، کنترل موفق قند خون در بیشتر بیماران با انجام درمان ترکیبی امکان پذیر است.


از دیگر ویژگی های مصرف گلوتازون ، استفاده این دارو همراه با داروهای دیگر ضددیابت است که براساس تجویز پزشک عمل می شود. این دارو مانند بسیاری از داروهای دیگر دارای عوارض احتمالی است. بررسی ها نشان می دهد عوارض جانبی این دسته دارویی شامل ورم ، افزایش وزن و کاهش هموگلوبین خون است که در تعداد بسیار کمی از بیماران دیابتی احتمال بروز دارد. در بسیاری از بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی نیز مصرف برخی داروهای کاهنده قند خون مثل متفورمین با اشکال مواجه بود ، در صورتی که گلوتازون قابلیت مصرف در بیماران با نارسایی کلیوی را نیز داراست.


داروی گلوتازون دارای مکانیسم منحصر به فردی است ، به طوری که این دارو روی گیرنده های هسته سلول اثر می کند و شروع تاثیرات آن میان 4 تا 6 هفته طول می کشد.
در مکانیسم ، بعضی از داروهای ضددیابتی باعث تحریک ترشح انسولین در لوزالمعده می شود و این مساله باعث می شود قند خون پایین نگه داشته و قند خون کنترل شود ؛ اما گلوتازون مقاومت محیط نسبت به انسولین را کاهش می دهد و سلولها را نسبت به عمل انسولین حساس می کند.

قرص گلوتازون 30 میلی گرم برای کنترل دیابت

سازنده: M D C Pharmaceuticals P Ltd

ترکیب دارویی: پیوگلیتازون

نسخه در مقابل OTC: نسخه توسط پزشک مورد نیاز است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لیبری، قرص گلوتازون 30 میلی گرم دارویی است که برای کنترل سطح قند خون بالا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. داروی ضد دیابت است. سلول های خونی را نسبت به عملکرد انسولین حساس تر می کند و در نتیجه سطح قند خون را در بدن کاهش می دهد. در ترکیب با رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی برای به حداکثر رساندن اثرات آن استفاده می شود. همچنین به جلوگیری از آسیب کلیه، مشکلات عصبی و مشکلات جنسی کمک می کند. کنترل سطح قند خون همچنین به کاهش خطر حمله قلبی یا سکته کمک می کند.

قرص گلوتازون 30 میلی گرم دارویی است که برای کنترل سطح قند خون بالا در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 استفاده می شود. داروی ضد دیابت است. سلول های خونی را نسبت به عملکرد انسولین حساس تر می کند و در نتیجه سطح قند خون را کاهش می دهد. برای به حداکثر رساندن اثرات آن در کنار یک رژیم غذایی مناسب و برنامه ورزشی استفاده می شود. همچنین به جلوگیری از آسیب کلیه، مشکلات عصبی و مشکلات جنسی کمک می کند. کنترل سطح قند خون نیز به کاهش خطر حمله قلبی یا سکته کمک می کند.

قرص گلوتازون 30 میلی گرمی یک داروی تجویزی است و همیشه باید تحت نظر پزشک متخصص مصرف شود. این دارو در سه دوز موجود است: قرص های خوراکی 15 میلی گرم، 30 میلی گرم و 45 میلی گرم. طول دوره مصرف این دارو معمولاً 3 تا 6 ماه است و پس از آن پزشک اثرات آن را بر روی بیمار بررسی می کند.

چه شرایطی وجود دارد که تحت آن نباید قرص گلوتازون مصرف کنید

اگر به هر یک از مواد تشکیل دهنده این دارو حساسیت دارید، اگر در گذشته از حمله قلبی رنج می بردید یا اگر بیماری کبدی دارید. همچنین مهم است که اگر در حال حاضر از داروهای تجویز شده یا مکمل های غذایی استفاده می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. قرص گلوتازون 30 میلی گرمی نیز ممکن است باعث تغییراتی در چرخه قاعدگی شود و خطر باردار شدن را افزایش دهد. از این رو، توصیه می شود در حین استفاده از این دارو از کنترل بارداری قابل اعتماد استفاده کنید. در دوران بارداری، این دارو را فقط در مواقع ضروری استفاده کنید. قرص گلوتازون 30 میلی گرمی نیز ممکن است عوارض جانبی خاصی ایجاد کند.

برخی از عوارض جانبی رایج این دارو عبارتند از:

سرماخوردگی، سردرد یا گلودرد. این عوارض جانبی برای چند روز باقی می‌مانند تا اینکه خود به خود از بین بروند. با این حال گاهی اوقات عوارض جانبی شدید رخ می دهد که در این صورت باید بلافاصله با پزشک مشورت کرد. این عوارض جانبی عبارتند از واکنش های آلرژیک، تاری دید، علائم مشکلات کبدی (مانند ادرار تیره، مشکل معده یا استفراغ)، یا علائم قند خون پایین. این عوارض به ندرت ظاهر می شوند، اما در صورت بروز، باید فوراً با پزشک مشورت کنید.

  • هیپوگلیسمی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • آستنیا
  • علائم شبیه آنفولانزا
  • واکنش پوستی آلرژیک
  • افزایش آنزیم های کبدی
  • کم خونی
  • زردی
  • افزایش وزن

نحوه نگهداری قرص گلوتازون

قرص گلوتازون 30 میلی گرمی باید در دمای بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد نگهداری شود. باید بدون رطوبت و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود. آن را دور از دسترس کودکان یا حیوانات خانگی نگهداری کنید.

اطلاعات ارائه شده در اینجا بر اساس محتوای نمک دارو است. موارد استفاده و اثرات دارو ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. توصیه می شود قبل از مصرف این دارو با یک متخصص دیابت مشورت کنید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نگین ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    سلام خسته نباشید مادر من قندش از نوع 2 هستش روزی 3تا گلوکوپیچ500 و روزی 2عدد گلی بنگالامید قبل صبحانه و قبل شام میخوره ولی قندش کنترل نمیشد الان 1هفته است که قرص گلوتازون15 هم روزی 1عدد صبح به صورت ناشتا میخوره قندش کنترل شده و ناشتا حدود180هستش 2ساعته حدود 250 ،دکترش گفته که چون با گلوتازون کنترل شده مدام بخوره ولی از طرفی مادرم کبدش چرب هست میخام ببینم مشکلی درآینده با مصرف این قرص براش ایجاد میشه یا نه ؟؟؟؟ ممنون