برای اولین بار مقامات بهداشتی گزارش دادند ویروس عامل بیماری ایدز از طریق جویدن غذای كودك از مادر به فرزند منتقل می‌شود.

این شیوه كه در كشورهای فقیر و در حال توسعه رایج است مادران معمولا جهت نرم كردن غذا برای فرزندانی كه هنوز دندان درنیاورده‌اند، غذا را می‌جوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از آتلانتا، محققان در یك كنفرانس علمی در بوستون اعلام كردند سه مورد انتقال ایدز با این شیوه طی سالهای ‪ ۱۹۹۳‬تا ‪ ۲۰۰۴‬در آمریكا گزارش شده است.

پژوهشگران مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری اعلام كردند ویروس در خون وجود داشته است نه در بزاق دهان و دستكم در دو مورد، مادر مبتلا به ایدز دچار خونریزی لثه یا زخم دهان بوده‌است.

محققان از والدین و افراد مبتلا به ایدز خواستند از پیش جویدن غذای كودك برای نرم كردن آن خودداری كنند. قرار است به پزشكان درباره این شیوه انتقال بیماری آموزش داده شود.

این عادت در برخی كشورها كه مادران به غذای مخصوص كودكان دسترسی ندارند رواج دارد.

اولین مورد مربوط به یك پسربچه ‪ ۱۵‬ماهه است كه ابتلای او به ایدز در سال ‪ ۱۹۹۳‬تشخیص داده شد. یكی از اقوام این كودك كه به ویروس ایدز دچار بود، غذا را جویده و آن را به دهان پسربچه گذاشته بود.

مورد دیگر مربوط به یك پسر سه ساله است كه بیماری او نیز در سال ‪ ۱۹۹۵‬تشخیص داده شد و با همین شیوه ایدز را از مادر خود گرفت.

سومین مورد نیز در سال ‪ ۲۰۰۴‬در یك كودك ‪ ۹‬ماهه مشاهده شد.

ابتلا این كودكان در زمانی كه درحال دندان درآوردن بوده‌اند و لثه متورم داشته‌اند اتفاق افتاده است. احتمالا وجود زخم در دهان مادر و فرزند فرصت مناسبی برای انتقال ویروس ایدز فراهم آورده است.

تحقیقات قبلی عادت جویدن غذا برای كودكان را با گسترش سایر عفونتها نظیر هلیكوباكتر پیلوری عامل زخم معده و فارنژیت استرپتوكوكی عامل گلودرد مرتبط شناخته است.

محققان با این حال بر لزوم تحقیقات بیشتر در این زمینه تاكید كردند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha