رییس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی كشاورزی از تولید نان‌های رژیمی كم نمك با استفاده از كلرید پتاسیم برای نخستین بار در ایران خبر داد.

دكتر "ارژنگ جوادی" با بیان آنكه این فرآورده رژیمی‌مزه مطلوب شوری را داراست، گفت: افزون بر این، فرآورده یادشده مشكلات مرتبط با مصرف نمك طعام در بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن نظیر فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی، عروقی و كلیوی را ندارد.

وی اظهار داشت: در این تحقیق، اثر جایگزینی كلرید پتاسیم با نمك طعام بر كیفیت نانوایی، خمیر و نان از نظر پخت، ویژگی شیمیایی و رئولوژیكی، ارزیابی حسی و ماندگاری نان بررسی شد كه بر این اساس، جایگزینی نیمی از نمك طعام با كلرید پتاسیم به منظور تولید نان‌هایی با مقدار نمك كمتر و در شرایط نانوایی‌های معمول تجاری از نظر ارزیابی‌های حسی محصول نهایی امكان پذیر و هیچ تغییری از لحاظ ظاهری و مزه ایجاد نمی‌شود.

به گفته وی، با توجه به نقش حیاتی عناصر سدیم، پتاسیم و كلر در برقراری تعادل الكترولیت‌های بدن، باید در تجویز و مصرف جایگزین‌های نمك و نان رژیمی همانند سایر غذاهای رژیمی دقت كافی و با مشورت پزشك و یا متخصص تغذیه انجام شود.

جوادی در پایان گفت: آمار منتشره وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نشان می‌دهد كه از بین ‪ ۸۰۰‬مورد مرگ روزانه در كشور، ‪ ۳۰۰‬نفر به علت بیماری قلبی و عروقی فوت می‌كنند و نمك زیاد نان و سدیم اضافی از طریق جوش شیرین از عوامل موثر در این مسئله است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha