برای اولین بار در جهان و توسط پژوهشکده رویان 200 هزار بیمار مبتلا به ویتیلیگو (لک و پیس) در کشور که از درمان قطع امید شده بودند از اوایل تابستان سال آینده درمان می شوند.

تزریق رنگدانه روش جدید درمانی ویتیلیگو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدلاین پلاس، ویتیلیگو وضعیتی است که باعث از بین رفتن تکه تکه رنگ پوست (پیگمانتاسیون) می شود. علاوه بر این، موهای این مناطق از پوست نیز می توانند رنگدانه خود را از دست بدهند و سفید به نظر برسند.

میانگین سن شروع ویتیلیگو در اواسط دهه بیست است، اما می تواند در هر سنی ظاهر شود. اندازه و تعداد لکه ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این عارضه به مرور زمان پیشرفت می‌کند و مناطق بزرگ‌تری از پوست رنگدانه خود را از دست می‌دهند. با این حال، لکه‌ها می‌توانند در برخی از افراد آسیب‌دیده ثابت بمانند یا حتی بهبود پیدا کنند.

انواع ویتیلیگو

محققان انواع مختلفی از ویتیلیگو را شناسایی کرده اند.

ویتیلیگوی عمومی (که به آن ویتیلیگو غیرسگمنتال نیز گفته می شود) که شایع ترین شکل آن است، شامل از دست دادن رنگدانه در تکه های پوست در سراسر بدن می شود.. دپیگمانتاسیون معمولا در صورت، گردن و پوست سر و اطراف منافذ بدن مانند دهان و اندام تناسلی رخ می دهد. گاهی اوقات رنگدانه در غشاهای مخاطی مانند لب ها از بین می رود. از دست دادن رنگدانه همچنین اغلب در مناطقی که تمایل به مالش، ضربه یا آسیب های دیگر دارند، مانند دست ها، بازوها و مکان هایی که استخوان ها نزدیک به سطح پوست هستند (برجستگی های استخوانی) دیده می شود.

شکل دیگری از این بیماری، به نام ویتیلیگو سگمنتال، با تکه‌های کوچک‌تری از پوست بی‌رنگ‌شده همراه است که در یک سمت بدن در ناحیه‌ای محدود ظاهر می‌شوند. این شکل در حدود 10 درصد از افراد مبتلا رخ می دهد.

اگر علاقه مند به آشنایی با ویتیلیگو و انواع آن هستید، این مطلب را از دست ندهید!

بیشتر بدانید: نکاتی مهمی که باید درباره ویتیلیگو بدانید

ویتیلیگو و اختلال خود ایمنی

ویتیلیگو به طور کلی به عنوان یک اختلال خود ایمنی در نظر گرفته می شود. اختلالات خود ایمنی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی به بافت ها و اندام های خود بدن حمله می کند. در افراد مبتلا به ویتیلیگو به نظر می رسد که سیستم ایمنی به سلول های رنگدانه (ملانوسیت ها) در پوست حمله می کند.

حدود 15 تا 25 درصد از افراد مبتلا به ویتیلیگو نیز حداقل به یک اختلال خود ایمنی دیگر مبتلا هستند، به ویژه بیماری خود ایمنی تیروئید ، آرتریت روماتوئید ، دیابت نوع 1 ،پسوریازیس، کم خونی خطرناک، بیماری آدیسون ، لوپوس اریتماتوی سیستمیک ، بیماری سلیاک، بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو

ویتیلیگو ممکن است ارثی باشد

ویتیلیگو گاهی در خانواده ها دیده می شود، اما الگوی وراثت پیچیده است زیرا عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند. حدود یک پنجم افراد مبتلا به این عارضه حداقل یک خویشاوند نزدیک دارند که او نیز مبتلا به ویتیلیگو شده است.

ویتیلیگو و تغییرات ژنی

مطالعات نشان می دهد که تغییرات در تعدادی از ژن ها بر خطر ابتلا به ویتیلیگو تأثیر می گذارد. بسیاری از این ژن‌ها در عملکرد سیستم ایمنی یا بیولوژی ملانوسیت‌ها نیز دخیل هستند و تغییرات در هر یک احتمالاً تنها سهم کوچکی در خطر ویتیلیگو دارد. برخی از تغییرات ژنی مرتبط با افزایش خطر ابتلا به ویتیلیگو با افزایش خطر سایر شرایط خود ایمنی نیز مرتبط است.

روش درمانی ویتیلیگو

دکتر شفیعیان در نشست مطبوعاتی در پژوهشکده رویان افزود: «بیماری لک و پیس از یک تا دو درصد در جهان شایع بوده به طوری که 600هزار بیمار را در جهان به خود اختصاص داده است.»

وی ادامه داد: در کمتر خانواده های بیماری لک و پیس وجود ندارد که طبق آخرین آمارهای موجود دو سوم از بیماران از طریق روش های متداول درمان شده و حدود 200 هزار بیمار ایرانی نیز قابل درمان نیستند.

شفیعیان ابراز داشت: جایگزینی سلول های ملانویست می تواند درمان مناسبی برای برطرف کردن ضایعات پوستی که دارای عوارض ناگواری مانند سرطان های پوست به دلیل استفاده از اشعه ماورای بنفش ایجاد می شود.

وی گفت: پیوند اتولوگ سلول های ملانویست با جداسازی آنزیمی و در افراد بالای 12 سال در مرحله نخست آزمایش شده و بدون عارضه جدی بعد از دو هفته از انتقال سلول رنگ دانه مراحل درمان شروع می شود.

دکتر شفیعیان اظهار کرد: این روش برخلاف روش های متداول در کشورهای دیگر که با ایجاد خراش، تاول و اشعه ماورای بنفش سلول را تزریق می کنند موجب بهبود 50 تا 70 درصدی بیماری شده و با هر تزریق 450 هزار سلول تزریق می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سید روح الله میرمضانی ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۹
    50 5
    با سلام من این بیماری رو دارم کجا باید بیام اگر لطف کنید تلفن یا ادرس رو ارسال کنید ممنون میشم باتشکر
  • زهره ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
    52 8
    لطفا در مورد هزینه درمان بیماری ویتیلیگو هم توضیح دهید
  • رحمان ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    10 1
    سلام من خودم مراجعه کردم کلی هم خرج کردم ولی هیچ تاثیری نداشت متاسفانه وزارت بهداشت ما مثل خیلی ارگانهاای دیگه کشورمون رسیدگی نمیکنه که تاوقتی درمان قطعی این روش تایید نشده چراباید آزادانه از مردم اخاذی کنن وبه مبتلایان مثل من امیدواری بدن البته ما همیشه به خداامیدواریم باتشکر
  • رحمان ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰
    21 16
    سلام من خودم مراجعه کردم کلی هم خرج کردم ولی هیچ تاثیری نداشت متاسفانه وزارت بهداشت ما مثل خیلی ارگانهاای دیگه کشورمون رسیدگی نمیکنه که تاوقتی درمان قطعی این روش تایید نشده چراباید آزادانه از مردم اخاذی کنن وبه مبتلایان مثل من امیدواری بدن البته ما همیشه به خداامیدواریم باتشکر
  • mehdi ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    21 13
    سلام دختر من هم مبتلا به بیماری ویتیلینگو است و7سال دارد ایا درمان این مریضی قطعی میباشد
    • یه هم درد ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
      27 3
      اصلا درمان قطعی نداره فقط جلوی زیاد شدن میگیره خودمم این بیماریو دارم واقعا بچه ها عذاب میکشند درک میکنم یه روزی خودمم بچه بودم فقط خیلی به دخترتون اعتماد به نفس بدید این بیماری ادمو از لحاظ روحی ضعیف میکنه به بچتون انگیزه بدید همیشه مشوقش تو کارا باشید بیشترین چیزی که نیاز داره روحیهس .خودمم دخترم میگم ناامید نشید با صبوری با این بیماری کنار بیاد دعا میکنم هر چه سریع تر داروش بیاد تو بازار...
  • مسعود ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۷
    19 7
    لطفا راهنمایی کنید،باید کجا بیام و چطوری متوجه بشم بهترین درمان در حال حاضر کدومه.
  • فریبا ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
    33 5
    منم11ساله که ویتی دارم سلول درمانی رویان رو انجام دادم هیچ تاثیری نداشت درحال حاضر بهترین درمان بنظر من طب سنتیه
  • Alireza ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    34 7
    من دو تا کرم گرفتم خوب شد اما بعد دو ماه یک جا دیگه میزنه اما هر چی بی محلی کنین بهتره
  • رضا ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    37 2
    ميشه درصورت پيدا كردن راه حل بنده رو در جريان بذاريد خيلي عذاب ميكشم
    • یه هم درد ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
      27 9
      من اگه راهی پیدا کردم حتما در جریان میزارمتون من درک میکنم چقدر بیماریش ادمو اذیت میکنه
    • یه هم درد ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
      سلام من همونی هستم که گفتم اگه راهی پیدا کردم در جریان میذارمتون به لطف خدا یه راهی پیدا کردم که اگه شما هم پیگیری کنید حتما حتما خیلی به بهبودی تون کمک میکنه منم خودم این بیماری روی مفاصل بدنم مثل زانوهام و روی پاهام و ارنج هام و غیره داشتم ولی روی زانوهام کامل رفت و رو ارنج هام یکم مونده و روی پاهام خیلی کمرنگ شده. من رفتم پیش یه دکتری تو یزد به اسم دکتر محمد تقی نور بالا کارشون فوق العاده است طی یک سال 60 درصد لک هام رفته بقیشم کمرنگ شده شمام برید داروش دست سازه رژیم غذایی هم نمیده فقط قرص میده امتحان کنید عاللللللیه. من خیلی راضیییییم.
  • مجتبی ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
    سلام به همه دوستان مجتبی هستم 27 سالمه از شمال. یادم نیست ولی از بچگی به این بیماری دچار شدم خانوادم تمام تلاششونو واسه خوب شدنم کردن ولی فایده ای نداشت.بیشتر دکترا رو رفتم از هر شهری.15 شایدم 16 سالگی به پژوهشکده رویان رفتم اون موقع تو زعفرانیه بود الانو نمیدونم. بهم گفتن که باید جلوی پیشرفتشو بگیری ولی نمیشد با هیچ دارویی.همه داروهارو از حفظ بودم.تاثیر داشت ولی خیلی کم. تب سوزنی رو هم انجام دادم اون هم نتیجه نداد.نمیخوام دوستانو ناراحت کنم.شما تمام تلاشتونو انجام بدین.به هر حال تموم راه هارو رفتم.آخرین چیزی که دکترا بهم گفتن این بود که باید کلا بدنمو سفید کنن. ولی من این کارو نکردم بنا به دلایلی که داشتم..الان 27 سالمه و کل بدنم یکدست شده هیچ کس اصلا نمیدونه که من ویتیلیگو داشتم یا دارم.ینی اصلا متوجه نمیشه خیلی از دکترایی که میرم هم متوجه نمیشن شاید به ندرت.خوشبختانه ویتیلیگو به موهام کاری نداشته.شاید یکی از دلایل متوجه نشدن افراد همین باشه.زیاد مزاحم وقتتون نمیشم. اگر بخوام از این بیماری واستون بگم و مشکلاتش از حوصله دوستان خارجه.اگه کسی خواست در مورد این بیماری چیزی بدونه با کمال میل میتونم کمکش کنم هر چند همتون آگاهین.فقط یادتون باشه استرس رو از خودتون دور کنین و ناراحت نباشین.امیدوارم که یه روزی بشنوم که یه درمان قطعی واسش توی هر جایی از دنیا پیدا شه
    • نگار ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
      13 0
      شما الان ک بدنتون سفید کامل شده غیر طبیعی سفید شده؟ینی اگه اون کار سفید کردنی ک دکتر گفته رو هم انجام میدادین همین جوری میشدین؟!یا نه الان ک خودش سفید شده ملایم تر سفید شده؟!
    • فاطمه ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۷
      0 0
      من ب تازگی متوجه این لک ها رو بدنم شدم و خیلی نگرانم
  • atefeh ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    61 10
    سلام به دوستان من دختری 20 ساله هستم که از بچگی این بیماری داشتم دکتر زیاد رفتم دارهایی که دادند کلوبتازول و بتامتازول والیدل و الیکون و پروتوپیک بود اخری گرون تره خیلی تاثیر نداشتن جلوی زیاد شدن میگیره از بین نمیبره البته بدن هر کسی با اون یکی فرق داره. شاید روی شما تاثیر کنه اگه راهی یافتید در جریان بزارید دعا میکنم همه شفا بگیریم واقعااز لحاظ روحی داغونم...
    • Sarina ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۸
      17 3
      درکت میکنم عاطفه جان شرایطم دقییییقاااا مثه توعه حتی سفید کردنم دکترا بهم گفتن چون ب ۵۰ درصد نرسیده احتمال سرطان زیاده اگر تو هم راه درمانی پیدا کردی تاالان منم درجریان بذار
    • atefeh ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
      21 4
      سلام سارینا خانم برید پیش دکتر نور بالا در یزدخیلی تاثیر داره نصف لکه هام رفته (راستی بعد از خوردن داروها بعد از چند ماه ریزش مو پیدا میکنید .)..بقیشم که هنوز مونده دنبال راه حل های دیگه ای مثل خوردن غازیاغی هستم تو اینترنت سرچ کنید را ه حلشو گذاشته .امام صادق گذاشتن حنا و نوره (پودر بهداشتی موبر) را در حمام گفته اند و یه دعایی از امام صادق برای از بین بردن برص امده آن را هم سرچ کنید و بخوانیدو در قران امده گوشت گاو و چغندر بخورید تاازبین بره . اگه باز راه حل جدیدی یافتید در جریان بذارید تا همه خوب شیم..
  • یه غریبه ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
    10 5
    من رفتم یک میلیون و پانصد هزار تومان بود ولی فایده نداره
  • atefe ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
    20 2
    سلام چرا انقدر خودتوحقیر میدونی اگه ما این بیماری رو داریم مث همه ادما انسان هستیم که من هر بار متن شما رو میخونم خیلی ناراحت میشم.
  • Dr. Sepriano lopez ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    توی جهان خیلی ها درگیر این مشکل پوستی هستند من بعنوان فوق تخصص پوست به همه ی شما عزیزان دل میگم که اولا بیخود هزینه نکنید چون با قاطعیت میگم هیچ درمانی نداره و حساس شدن به این مشکل فقط شما رو از زندگی و جامعه دور میکنه پول خودتون رو خواهشا خرج خرید داروهای شیمیایی که فقط کبد و کلیه رو تحت تاثیر منفی قرار می دهد نکنید، ولی به صورت قاطع به تک تک شما این رو باید بگم ظرف 3،4 سال آینده روش درمان قطعی این بیماری کشف خواهد شد این رو به شما قول میدم. ❤
    • سروش احمدی ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۰
      36 2
      سلام اقای دکتر،خدایی ه. چه زودتر همراه با متخصصین سایر کشورها درمان این بیماری رو کشف کنید،که مانع جدی در راه ازدواج دختران و پسران هستش،که خودم بارها این مشکل برام پیش اومده
  • عاطفه ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۰
    85 10
    برید پیش دکتر نور بالا در یزد خیلی عالللللللللیه حتما حتما نتیجه میگیرید . من رفتم فوق العاده س
  • علی ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
    43 12
    با سلام, دوستان من هم حدود پنج سال هس به این بیماری مبتلا شده ام اما لک فقط روی نقاط معدودی از بدنم مانند سر انگشتان و شکم ام افتاده لطفا اگه راه درمانشو بلدین منو هم راهنمایی کنیین چون واقعا عذاب میکشم حتی چندین بار به فکر خودکشی افتادم...
    • افسانه صدوقی ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
      چرا خودکشی منم دارم و درحال درمانم با من تماس بگیز راهنماییت کنم متخصص هومیوپاتی رو امتحان کن به لطف خدا جواب میگیری
  • رسول ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    42 9
    سلام منم این بیماریو دارم پدرم از یکی شنیده که باید برین پژوهشگاه رویان لطفا اگه کسی تجربه داره بگه
  • یه دوست ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
    3 1
    سلام دوستان .. خوبین
  • جلال IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۰
    0 0
    باسلام من هم از این بیماری رنج میبرم آیا هزینه درمان زیاده چون وضعیت مالی خوبی ندارم و واقعا خانواده ام دارن اذیت میشن آیا هزینه زیاد میشه آدرس میشه برام بزارید ممنون میشم
  • مریم جعفری IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
    12 4
    مهم. من ۱۰ ساله ویتیلیگو دارم به خصوص روی دودستم که ظاهر خوبی نداشت از پماد منوبنزن استفاده کردم شبها روی قسمتهای تیره دودستم پماد را زدم و چراغ هارو خاموش کردم بعد از مدت ۳ ماه رنگهای تیره روشن شده و کاملا به رنگ سفید ویتیلیگو درآمدن دکتر تا ۴ ماه اجازه استفاده میده من تو ۳ ماه جواب گرفتم و شکرخدا خارش یا سوزش هم نداشتم عزیزان زیر نظر پزشک از این پماد استفاده کنید من هر درمانی را تجربه کردم رنگ ویتیلیگو عوض نشد بنابراین رنگ تیره دستمو سفید کردم تا یکدست بشه الان ظاهری خوب داره و کاملا راضی هستم
  • محسن IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۴
    2 2
    سلام بچه ها .نگاه کنیدمنم دچاراین بیماری هستم البته فعلا جلوپیشرفتش راگرفتم دوستانه بگم فعلاداروی که قطعی ازبین ببرش نداره.ولی باپمادخیلی ارزان( هیدروکورتیزن ) جلوی پیشرفتش رابگیریدامیدوارم که مفیدبوده باشه