یک متخصص بیماری‌های دهان گفت: استفاده مداوم از دندان‌های مصنوعی سبب رشد میکروارگانیسم‌ها به نام قارچ و ایجاد سرطان دهان می‌شوند.

بنابراین افرادی كه دارای دندان‌های مصنوعی‌ هستند باید هنگام خوابیدن در شب آنها را در آب قرار دهند؛ زیرا به علت خشك بودن دهان، رشد قارچ‌ها افزایش می‌یابد.

دكتر محمد حسن اخوان کرباسی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: علت اغلب سرطان‌های دهان، آلودگی‌های زیست محیطی است كه با افزایش سن ابتلا به آن بیشتر می‌شود.

وی گفت: سرطان دهان در ایالت متحده هشتمین علت مرگ و میر و در کشور هند سومین علت مرگ و در کشور ایران 3تا 8 درصد است.

دكتر كرباسی با اشاره به این که سرطان دهان در بین عموم زیاد شناخته شده نیست، افزود: در صورت تشخیص اولیه، این سرطان به خوبی جواب می‌دهد ولی در صورت پیشرفت آن درمان دشوارتر می‌شود.

دکتر کرباسی در خصوص نحوه شروع این بیماری تصریح کرد: ضایعات پیش بدخیمی كه در دهان رخ می‌دهد، می‌تواند زمینه را برای ایجاد سرطان مستعد کند. بعضی از این ضایعات مانند لکه‌های قرمز كه شناسایی آنها نیازمند مهارت خاصی بوده و در صورت شناسایی این لکه‌ها تا 90 درصد سرطان وجود دارد. اما وجود لکه‌های سفید از موارد دیگری است که حدود 5 تا 6 درصد و در بعضی موارد 40 تا50 درصد آن باعث ایجاد سرطان‌ می‌شود.


وی افزود: لکه‌های قرمز و سفید با عادات افراد نسبت مستقیم دارد و رابطه آنها با دود تنباكو و سیگار شناسائی شده است و اگر با الکل همراه باشد تا 120 برابر احتمال سرطان را افزایش می‌دهد.

دکتر کرباسی گفت: مهمترین جنبه در شناسایی سرطان‌های دهان یا ضایعات پیش بدخیمی اطلاع رسانی به افراد به ویژه در سنین 50 سال به بالاست که باید معاینات به طور مرتب و حداقل 6 ماه یک بار این معاینات حتی در افراد عادی انجام شود.


این متخصص بیماری‌های دهان در پایان متذكر شد: در صورتی که افراد دارای سرطان‌های قبلی به ویژه سرطان پستان و پروستات باشند، متاستاز این سرطان‌ها در استخوان‌های فک و دهان می‌تواند باعث ایجاد سرطان دهان شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha