دبیر علمی هفتمین كنگره علمی پروستودونتیست‌های ایران گفت سیگار كشیدن عمر پروتزهای دندانی را كاهش می‌دهد و به همین دلیل افراد سیگاری گزینه‌های مناسبی برای دریافت درمان‌های پروتز نیستند.

دكتر "غلامرضا غزنوی" متخصص پروتزهای دندانی در آستانه برگزاری كنگره هفتم پروستودونتیست‌های ایران در گفت و گو با ایرنا گفت تحقیقات مختلف دانشگاهی نشان داده است كه سیگار كشیدن، روی دندانهای طبیعی افراد نیز اثر منفی دارد و پوسیدگی‌های دندانی را تسریع می‌كند.

وی افزود سیگار كشیدن در مورد كسانی كه پروتزهای متحرك دندانی دارند و به عبارت دیگر آنهایی كه دارای دندان مصنوعی و به اصطلاح دست دندان هستند، به صورت تغییر رنگ و بوی دندان اثر منفی می‌گذارد.

این متخصص پروتزهای دندانی در مورد سایر عوامل موثر در كاهش طول عمر پروتزهای دندانی گفت افرادیكه به واسطه داشتن یك بیماری از جمله دیابت مجبور به استفاده مداوم از دارو هستند متعاقبا دچار خشكی‌های دهانی می‌شوند كه این عامل در كاهش طول عمر پروتز موثر است.

دكتر غزنوی ادامه داد ابتلا به بیماری‌های عفونی، بیماری‌های سیستمیك و بدخیم و همچنین افرادی كه دارای بیماری‌های لثه‌ای پیش رونده هستند گزینه مناسبی برای پروتز نیستند.

دبیر علمی هفتمین كنگره پروستودونتیست‌ها یادآور شد افرادیكه از پروتزهای ثابت و یا متحرك استفاده می‌كنند برای تداوم پروتز خود نیازمند به كارگیری روش‌های بهداشتی خاصی از جمله مسواك كردن پروتزهای متحرك در طول شبانه روز، خارج كردن پروترهای متحرك در طول شب و استفاده از محلول‌های دهان‌شویه برای تمیز كردن پروتزهای هستند.

وی افزود همچنین استفاده از مسواك‌های خاصی برای ماساژ و تمیز كردن بافت‌های لثه و یا دندان‌های طبیعی باقی مانده در دهان در افزایش طول عمر پروتز موثر است.

دكتر غزنوی در مورد نگهداری از پروتزهای ثابت گفت استفاده از نخ دندان برای تمیز كردن لای دندانها بصورت حداقل دو بار در روز در افزایش طول عمر پروتزهای ثابت موثر است.

دبیر علمی هفتمین كنگره پروستودونتیست‌های ایران تصریح كرد بطور كلی برای ارتقای سلامت بهداشت دهان و دندان به كلیه افراد توصیه می‌شود بطور سالیانه و یا هر شش ماه یكبار برای معاینه و بررسی وضعیت دهان به دندانپزشك مراجعه كنند كه این امر از بسیاری از مشكلات و بیماری‌های دهان و دندان پیشگیری می‌كند.

دكتر غزنوی افزود علاوه بر مراجعات منظم به دندانپزشك استفاده از مسواك، نخ دندان و محلول‌های دهان‌شویه نیز در افزایش سلامت دندانها موثر است.

دبیر علمی هفتمین كنگره پروستودونتیست‌های ایران در پایان یادآور شد در كنگره امسال كه از ‪ ۲۴‬تا ‪ ۲۶‬بهمن ماه برگزار می‌شود، آخرین دستاوردهای علمی دندانپزشكی خصوصا در حیطه ایمپلنت‌ها و پروتزهای دندانی ارایه می‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha