سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9684

لیموشیرین حاوی مواد مغذی مفیدی همچون ویتامین ‪ B‬و ‪ C‬و ریز مغذی‌ها، آنتی‌اكسیدان‌ها و فلاوونویید است كه كاربردهای متفاوتی در حفظ سلامت بدن دارند.

ویتامین ‪ B‬و انواع ریزمغذی‌های مفید مانند عنصر"سلنیوم" درلیموشیرین موجب به حداقل رسیدن جمعیت رادیكال‌های آزاد موجود در ناحیه آسیب دیده معده می‌شود.

دكتر"مسعود كیمیاگر" متخصص تغذیه می‌گوید لیمو شیرین غنی از عناصر قلیایی است و حالت تازه‌كننده دارد و اگر در چای ریخته شود طعم مطبوعی به چای می‌بخشد.

این میوه در درمان سرماخوردگی و تب ناشی از بیماری توصیه شده است و خاصیت سم زدایی ازبدن را دارد.

در طب سنتی از لیمو شیرین به عنوان میوه‌ای خنك و مفید در رفع التهاب و تشنگی یاد می‌شود.


** ارزش غذایی لیموشیرین :
ارزش غذایی ‪ ۱۰۰‬گرم لیموشیرین كه معادل یك عدد لیمو شیرین بزرگ است حاوی ‪ ۲۹/۸‬كالری، ‪ ۰/۷۴‬گرم پروتئین ‪ ۱۰/۵‬گرم قند ‪ ۰/۱۴‬گرم چربی ‪ ۲/۸‬گرم فیبر ‪ ۱۰‬میكروگرم اسید فولیك ‪ ۱۵۰‬میلیگرم پتاسیم و ‪ ۵۳‬میلیگرم ویتامین ‪ C‬است.


** تركیبات لیمو شیرین:
اسید سیتریك و ویتامین ‪ :C‬مهمترین تركیبات قابل توجه لیموشیرین ، اسید سیتریك و ویتامین سی است. چنانچه فردی دو عدد لیموشیرین متوسط در طول روز بخورد عملا ویتامین سی مورد نیاز روزانه بدنش تامین شده‌است.

مزیت لیموشیرین در مقایسه با پرتقال این است كه با كالری كمتری نسبت به پرتقال، همان مقدرا ویتامی سی را به بدن می‌رساند.

نقش پیشگیری‌كننده ویتامین سی موجود در این میوه از بروز سرماخوردگی و سرطان‌ها به اثبات رسیده است.

درصورت مصرف میوه لیموشیرین با پوست داخلی مقدار ‪ ۷۷‬میلی گرم ویتامین سی به بدن می‌رسد. در حالی كه مصرف آن بدون پوست داخلی، فقط دارای ‪۵۳‬ میلی گرم ویتامین سی است.

بنابراین توصیه شده است كه لیمو شیرین را با پوست داخلی مصرف كنند.

پتاسیم: پتاسیم به مقدار قال توجهی در لیموشیرین یافت می‌شود، این عنصر از جمله تركیباتی است كه می‌تواند از بروز بیماری قلبی - عروقی پیشگیری كند و همچنین بین آب و الكترولیت‌های بدن تعادل برقرار نماید.

اسید فولیك: اسید فولیك موجود در لیموشیرین نسبت به میوه‌های دیگر بیشتر است و نقش موثری در پیشگیری از كم خونی ایفا می‌كند.

افرادی كه مبتلا به كم خونی به خصوص كم خونی از نوع اسید فولیك هستند باید این میوه را مصرف كنند.

كلسیم : این میوه از میوه‌های پركلسیم محسوب می‌شود و در جلوگیری از پوكی استخوان به خصوص در زنان نقش موثری را ایفا می‌كند.

همچنین لیموشیرین حاوی مقادیر زیادی فسفر، منیزیم و سدیم است.

پزشكان مصرف روزانه یك لیمو شیرین را به كلیه مبتلایان به ناراحتی معده توصیه می‌كنند و خوردن آن را بلافاصله پس از غذا منع كرده اند.


** لیموشیرین چرا تلخ است؟
علت تلخی لیموشیرین، وجود موادی به نام نارنجین و لیمونین است.

مهندس علیرضا پیوندپور كارشناس بیوشیمی و استاد دانشگاه درباره تلخی لیموشیرین می‌گوید: هر چه مواد قلیایی در یك ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، میوه اگر برش بخورد و در معرض هوا قرار گیرد، طعم آن به تلخی می‌گراید.

وی می‌گوید هنگامی كه لیموشیرین را برش می‌زنیم، لیمونین و نارنجین موجود در آن با اكسیژن هوا تركیب شده و تلخ می‌شود.

در بین مركبات، نارنج و لیمو هر دو این خاصیت را دارند و هر چه درجه شیرینی یك میوه بیشتر باشد تلخی خود را بیشتر نشان می‌دهد.

این كارشناس می‌گوید تلخی این میوه اثر منفی بر سلامت و دستگاه گوارش انسان ندارد و این ویژگی جزء طبیعت این میوه محسوب می‌شود.

لیموشیرین مطلوب و خوب، پوست نرم دارد و هر چه سنگین‌تر باشد، پرآب تر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha