رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه از تدوین نخستین دستورالعمل پیشگیری از آمبولی خبر داد و گفت: این دستورالعمل تا پایان امسال در تمام بیمارستان‌های كشور اجرایی می‌شود.

آغاز اجرای نخستین دستورالعمل پیشگیری از آمبولی در كشور تا پایان سال

دكتر محمد محمدی قیامت،‌ آمبولی را به معنای آزاد شدن لخته در مسیر جریان خون دانست و توضیح داد: این حالت كه در پی بستری‌های طولانی مدت و پس از برخی اعمال جراحی رخ می‌دهد، به علت شیوع بالا در جهان به عنوان مرگ خاموش شناخته می شود.

وی با بیان این كه احتمال بروز آمبولی در افراد چاق، مسن، مبتلایان به قند خون بالا و افرادی كه تحت عمل جراحی ارتوپدی قرار گرفته‌اند، بیشتر است، اظهار كرد: براساس دستورالعمل پیشگیری از آمبولی، میزان احتمال بروز این ضایعه در فرد، برآورد و اقدامات پیشگرانه در دو نوع دارویی و فیزیكی در دستور كار پزشك قرار می گیرد.

رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه تاكید كرد: آمبولی كه منجر به ایست قلبی، اختلالات مغزی و ریوی می شود در بسیاری از موارد مرگ بیمار را به همراه دارد.

قیامت همچنین با بیان اینكه پیشگیری از آمبولی تاكنون در كشور مورد توجه قرار نگرفته است، اذعان كرد: بروز این ضایعه در ایران بیشتر از سایر كشورهای جهان مشاهده می‌شود.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا تصریح كرد:‌ البته در سال های اخیرا آموزش‌هایی برای جلوگیری از بروز آمبولی به پزشكان ارائه شده است كه امیدواریم با اجرای دستور العمل جدید این فعالیت‌ها دقیق‌تر و یكپارچه تر در كشور صورت گیرد.

رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه خاطرنشان كرد:‌ دستورالعمل پیشگیری از آمبولی پس از دو سال بررسی و مطالعه و همكاری نظام انجمن‌های پزشكی تدوین شده است.

ایسنا

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha