شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9702

این روزها اخبار زیادی در مورد تاثیر احتمالی محصولات فناوری جدید بر جنبه‌های مختلف سلامت انسان می‌شنویم؛ خبرهایی که برخی از آنها نتایج ضد و نقیضی هم با هم دارند.

تلفن همراه، ناباروری می‌آورد

به عنوان مثال چند ماه پیش، از احتمال رابطه بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به تومورهای مغزی شنیدیم، اما دوباره، در مطالعه‌ای که محققان ژاپنی در دانشگاه بیماری‌های زنان توکیو انجام دادند، معلوم شد که چنین رابطه‌ای وجود ندارد.

بیشتر مطالعات انجام شده  در مورد رابطه امواج موبایل و انواع سرطان‌ها بوده  اما به تازگی مطالعه‌ای در کلینیک درمان ناباروری کلیولند انجام شده که به بررسی رابطه بین استفاده بیش از حد از تلفن همراه و بروز اختلال در سیستم باروری مردان می‌پردازد.

به گزارش رویترز، در این مطالعه مشخص شده مردانی که بیش از 4 ساعت در روز با تلفن همراه صحبت می‌کردند، بیشتر از سایر مردان احتمال دارد که سیستم باروری ناکارآمدی داشته باشند.

به گفته این محققان، بررسی‌های آنها نشان داده که هرچه میزان استفاده این مردان از تلفن همراه بیشتر بوده، تعداد اسپرم‌های شمارش‌شده در مایع منی آنها و همچنین درصد اسپرم‌های سالم و بارور، کمتر می‌شده است.

توضیح این که در یک مایع منی سالم، باید حداقل 20 میلیون اسپرم مشاهده شود و 50 تا 60 درصد آنها نیز باید تحرک در حد متوسط داشته باشند تا بتوان گفت قابلیت باروری در این مایع اسپرم به اندازه کافی وجود دارد. آزمایش آنالیز مایع اسپرم، اغلب اولین قدم در بررسی همسرانی است که با شکایت ناباروری مراجعه کرده‌اند.

ایده اولیه این محققان این بود که امواج الکترومغناطیس تلفن همراه، احتمالا می‌تواند موجب تخریب DNA و آسیب سلولی شود و به این ترتیب تعداد و کیفیت سلول‌های حساس جنسی مردانه، یا همان اسپرم‌ها را کاهش دهد.

هرچند هنوز این نتایج، که در نشریه علمی باروری و ناباروری منتشر شده، به معنای اثبات نهایی تاثیر تلفن همراه بر ناباروری نیست.

خود این محققان می‌گویند ما فعلا یک رابطه بسیار قوی بین این 2پدیده، یعنی استفاده بیش از حد از تلفن همراه و بروز اختلال در کیفیت اسپرم‌ها، یافته‌ایم. اما این که بخواهیم نتیجه‌گیری کنیم که موبایل عامل این پدیده است، هنوز خیلی زود است.

این محققان بنا دارند طی 2 مطالعه دیگر، به بررسی دقیق‌تر این رابطه بپردازند. در مطالعه اول، قرار است نمونه‌های مایع منی مردان سالم، در محیط آزمایشگاه و به طور مصنوعی، در معرض امواج الکترومغناطیس قرار گیرد و تاثیر احتمالی آنها در این محیط بررسی شود.

در مطالعه دوم نیز قرار است رابطه بین کیفیت اسپرم مردان و میزان استفاده آنها از تلفن همراه، در جامعه بزرگ‌تری از نمونه‌ها بررسی شود تا با مقایسه نتایج حاصل از آن، با مطالعه فعلی، اعتبار مطالعه افزایش یابد.

در این مطالعه جامع‌تر قرار است عوامل احتمالا موثر دیگر، مانند سبک زندگی و نیز شغل و عوامل شغلی در کنار میزان استفاده از تلفن همراه، بررسی شود.

با این حال می‌توان با در نظر گرفتن همین مطالعات، جانب احتیاط را رعایت کرد. مطمئنا می‌توان از روی احتیاط هم که شده، حجم مکالمات با تلفن همراه را کاهش داد. چرا که برخی شک و تردیدها در مورد تاثیرات منفی امواج آن، امروز مطرح و فردا تایید می‌شود ‌اما برخی دیگر هم فردا مطرح می‌شوند و معلوم نیست چه زمانی تایید شوند.

خصوصیات یک مایع اسپرم غیرطبیعی

حجم کمتر از 5/1 میلی‌لیتر یا بیشتر از 5 میلی‌لیتر
غلظت اسپرم کمتر از 20 میلیون در هر میلی‌لیتر
تعداد کلی اسپرم کمتر از 50 میلیون
تحرک اسپرم در کمتر از 60 درصد اسپرم‌ها با حرکت رو به جلو
اشکال طبیعی اسپرم کمتر از 60 درصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha