یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 9729

دانشمندان هندی و انگلیسی مکانیزمی را کشف کردند که موجب می شود حمل و نقل آهن در جریان خون به صورت ناقص انجام شود و آهن در مغز رسوب کند و منجر به زنگ زدگی آن شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاه "وارویک" انگلیس و "موسسه تکنولوژی هند" مکانیزمی را کشف کردند که به پروتئین حامل آهن این امکان را می دهد که در جریان خون به روشی ناقص عمل کرده و نوعی رشته های کرمی شکل را ایجاد کند که می توانند با رسوب و زنگ زدگی آهن در مغز و در نتیجه بعضی از اشکال بیماریهای پارکینسون، آلزیمر و بیماری هانتینگتون ارتباط داشته باشند.

در خون پروتئینی با عنوان "ترانسفرین" (انتقال دهنده آهن)  وجود دارد که امکان حمل و نقل بدون مشکل آهن را در جریان خون تا رسیدن به مقصد دقیق این عنصر فراهم می کند.

عملکرد صحیح ترانسفرین بسیار مهم است، چرا که به خاطر رقابت با یک کربنات که در دو محل حاضر در سطح این پروتئین پیوند دارد می تواند آهن را در خون ایزوله کند به این ترتیب آهن تا رسیدن به مقصد اصلی خود امکان واکنش دادن با هیچ ماده ای را ندارد.

 اکنون این دانشمندان کشف کردند که در محیط نسبتا خشک، مولکولهای ترانسفرین نه تنها میان خود به رشته های کرمی شکلی تبدیل می شوند بلکه در این فرایند، مولکولهای آهن نمی توانند کاملا به وسیله مولکولهای حمل کننده خود ایزوله شوند و به این ترتیب می توانند در بعضی نقاط رسوب کنند و به سلولهای بدن آسیب برسانند.

این محققان در مغز بیماران مبتلا به پارکینسون، آلزیمر و بیماری هانتینگتون رسوباتی از آهن را شناسایی کردند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha