بی‌اختیاری ادراری به دلایل مختلفی از جمله وجود بیماری دیابت، علل عصبی که مربوط به سیستم ناحیه مجاری ادراری است، فشار داخل شکم و زایمان‌های طبیعی ایجاد می‌شود.

دکتر « رباب مقصودی » متخصص اورولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگو با ایسنا با اشاره به این که بی‌اختیاری ادراری مشکل جدی است که باعث شکایت بسیاری از بیماران می‌شود؛ گفت: بی‌اختیاری ادراری دلایل مختلف و درمان‌های متفاوتی دارد که متناسب با علت بروز آن فرق می‌کند.

وی ادامه داد: چنانچه بی‌اختیاری در میان سالی ایجاد شود، ناشی از اثرات هورمونال و زایمان‌های طبیعی است که با ضعف و شل شدن عضلات لگن به وجود می‌آید. در این حالت، این مشکل با یک عطسه یا سرفه و فشار ناگهانی که به لگن وارد می‌شود، خود را نشان می‌دهد.

دکتر مقصودی افزود: در مواردی که بی‌اختیاری ادراری فرد صرفا در اثر افزایش فشار داخل شکم باشد می‌توان با آموزش ورزش‌هایی که باعث تقویت عضلات کف لگن می‌شود تا حدودی از این مشکل پیشگیری کرد، در مواردی که با این اقدامات بهبودی حاصل نشد، می‌توان از روش‌های درمانی، دارویی و جراحی برای کنترل وضعیت بیمار استفاده كرد.

این متخصص اورولوژی با اشاره به این که این مشکل ممکن است به علل عصبی مربوط به سیستم عصبی ناحیه مجاری ادراری به وجود آید، گفت: در این صورت بیماران سیستم عصبی همچون بیماران M.S که دچار آسیب‌های طناب نخاعی شده‌اند باید یک ارزیابی کامل نزد پزشک متخصص انجام دهند.

وی در مورد بی‌اختیاری ادراری در افراد دیابتی گفت: در این افراد به علت اثراتی که افزایش قند خون روی سیستم عصبی ناحیه ادراری دارد، می‌تواند با اختلال در کارکرد مثانه، منجر به بی اختیاری ادراری شود که لازم است در این زمینه نیز اقدامات کامل جهت تشخیص و درمان به عمل آورد.

دکتر مقصودی در پایان به افرادی که با مشکل بی‌اختیاری ادراری مواجه هستند، توصیه کرد تا جهت ارزیابی و درمان این مشکل به متخصص اورولوژی ( متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادراری ) مراجعه كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha